Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Samarbete och arbetslag"

Visar sida 8 av 10

Välj typ av innehåll inom kategori "Samarbete och arbetslag":

Att utmana eller återskapa traditionen. Sex skolors arbete med elever i relationssvårigheter

2012-11-13
Oroliga, otrygga, okoncentrerade och aggressiva elever innebär en stor utmaning för nästan alla lärare. Skolledningens roll är avgörande för de skolor som varit framgångsrika i sitt bemötande av elever med svårigheter, visar Hans Larssons och Claes Nilholms artikel.

Perspektivmöten i skola och handledning. Lärares tankar om specialpedagogisk handledning

2012-11-09
Ett mångprofessionellt samarbete för en inkluderande skola fungerar bäst när specialpedagog och klasslärare möts i samtal där båda är givare och tagare. Det är ett av resultaten i Christel Sundqvists forskning om specialpedagogisk handledning.
Glenn Hultman

Ledarskapets dynamik i skolan

2012-11-07
Vad vet vi egentligen om ledarskap så som det beskrivs och analyseras av forskarna? Det diskuterar Glenn Hultman, professor vid Linköpings universitet, i sin artikel om ledarskapsforskning.
Ulla Andrén

Självkännedom ökar lärares professionella förhållningssätt

2012-11-05
Läraryrket är ett yrke med många dilemman, höga krav och avvägningar. Men många har inte förstått vad det innebär att vara människa i ett yrke som är så utsatt. Det menar Ulla Andrén som forskat om personlig utveckling i relation till professionella förhållningssätt i yrket.

Att bygga gemensamma miljöer – delaktighet och lärande genom dialogplanering

2012-08-28
Elever får sällan vara med och påverka hur den egna skol- eller fritidsmiljön utformas. Samtidigt har den fysiska miljön stor betydelse för lärandet. I sin artikel skriver Margareta Herrman och Lena Nilsson om hur dialogplanering för projektering av utemiljön vid en F-9-skola kan öka elevernas delaktighet.

Samarbete som bygger på förhandling

2011-09-28
Arbetet med elever i resursskolan är inte lika förutsägbart som i den vanliga skolan, vilket innebär att lärare och socialarbetare ständigt måste förhandla om vem som gör vad. Det konstaterar Anette Bolin i avhandlingen Shifting subordination: Co-located interprofessionalcollaboration between teachers and social workers .

Lärares övergång från utbildning till arbete

2011-06-15
Nyutexaminerade lärare klarar sig generellt bra under den första tiden i yrket, men de löperen ökad risk att bli utbrända om deras förväntningar på arbetet inte infrias. Det visar DanielHultell i sin avhandling "Lost in transition? A study of newly graduated teachers' experiencesduring the initial period of employment".

Motstånd mot IT på lärarutbildningen

2011-06-15
Det går långsamt att införa IT-stödda arbetsformer på lärarutbildningarna. - Den traditionella synen på undervisning dominerar och det tar därför lång tid för pedagogiskametoder där IT integreras att etablera sig. Det gäller inte bara i Sverige utan även internationellt,säger Carina Granberg som disputerat med avhandlingen "ICT in teacher education the socialconstruction of pedagogical ICT discourse and design".

Svårt för lärare med utländsk bakgrund att etablera sig

2010-06-21
När lärare med utländsk bakgrund berättar om sitt möte med svensk skola är bilden komplex. Deras tidigare erfarenhet efterfrågas sällan, och det tar tid för dem att skapa legitimitet. Om detta skriver Monica Sandlund i sin avhandling, Lärare med utländsk bakgrund: sju yrkeslivsberättelser om möten med nya skolsammanhang.