Vilka litteracitetsförväntningar uttrycks i de nationella proven för årskurs 9 i ämnena svenska som andraspråk och fysik? Det är en av frågorna som Camilla Håkansson utforskar i sin avhandling.
Det är viktigt att lärare själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan lärarna utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, visar Peter Johannessons avhandling.
Tvålärarskap leder till fördjupade pedagogiska diskussioner och bättre mående både på jobbet och fritiden. Den slutsatsen drar lärarna Åsa Ydreskog och Annelie Pendén på Sätilaskolan i Sätila i sin utvecklingsartikel.
Utforskande och utmanande frågor blev nyckeln till en ökad analyskultur i de kollegiala samtalen. Det visar rektor Christina Svensson i sin utvecklingsartikel.
Tydlig struktur och ett tillåtande klimat lägger grunden för utveckling av undervisningen. Det visar rektor Rosmarie Sjöström samt lärarna Pia Lindberg och Elin Bergström i sin utvecklingsartikel om kollegialt lärande.
Att ha ett tydligt syfte och samtidigt våga befinna sig i det osäkra är viktiga ledaregenskaper för att åstadkomma utveckling. Det konstaterar Louise Jändel i sin utvecklingsartikel, som bygger på deltagandet i Ifous FoU-program Fokus undervisning.
Research – practice partnerships (RPPs) engage the diverse perspectives of researchers and teachers, transforming both educational research and practice. However, an increased understanding of the day-to-day activities of research conducted within RPPs, and of the role of teachers and researchers in this research, is needed. In this study, teachers and researchers involved in research projects…
Skolkuratorer fyller en viktig funktion men har svårt att hitta en självklar position i skolan. Det menar Maria Kjellgren som har forskat om hur skolkuratorer arbetar i de individuella samtalen med barn och unga.
Färsk forskning från Umeå universitet visar att skolkuratorer är en avgörande länk i kedjan för vissa barns psykosociala välbefinnande. En av kärnfrågorna i den nya forskningen är den osäkra rollen och positionen för skolkuratorn inom skolsystemet och elevhälsoteamet.
Emelie Stavholm har forskat om hur ett arbetslag i förskolan lär sig om relationen mellan lek och undervisning och hur det går att förstå barns digitala erfarenheter i lek när de blir introducerade till lekresponsiv undervisning.