Elever som har en större andel nyanlända skolkamrater presterar något bättre på de nationella proven än andra. Resultaten varierar dock mellan landsbygd och stad, vilket kan bero på hur skolorna anpassar undervisningsresurserna, visar en ny rapport från IFAU.
Vetenskapsakademien tilldelar nu ett projekt för att studera inlärningssvårigheter hos barn med intellektuell funktionsnedsättning två miljoner kronor ur Aktiestinsens stiftelse. Bakom projektet finns Johan Lundin Kleberg, docent vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet.
Besparingskraven haglar från kommuner och regioner. I första linjen står skolledarna som utöver sitt vanliga jobb ska verkställa beslut som ofta innebär nedskärningar. Men finns det hjälp att få? Ja, säger forskarna Lisa Björk och Linda Corin som här ger tio tips i besparingstider.
Hur påverkas elevers studieprestationer när resurserna per elev minskar? Tidigare forskning har undersökt denna frågeställning bland elever på grundskole- och gymnasienivå, men det finns få studier bland deltagare i vuxenutbildning. I den här rapporten studeras denna fråga. (pdf)
Andrea Schalley, professor i engelsk språkvetenskap vid Karlstads universitet, får 6 663 000 kronor i projektbidrag från Vetenskapsrådet för det fyraåriga forskningsprojektet ”Svenska eller engelska? – Språktycke och -färdigheter hos högfungerande elever inom autismspektrumtillstånd”.
Danmarks Frie Forskningsfond har uddelt godt 40 mio. kr. til 11 forskningsprojekter om læring og trivsel i folkeskolen, og hvordan man kan skabe stærkere forskningsmiljøer for erhvervsuddannelserne.
Det råder brist på disputerande småbarnspedagoger på svenska i Finland. Men tack vare en fin donation kan man nu vid Åbo Akademi glädja sig åt säker finansiering för åtta doktorandplatser på området.
Våga tänka nytt så orkar du vara kreativ och innovativ också i resursbristens tid. Det menar Leif Denti, som forskar om ledarskap, kreativitet och innovation vid Göteborgs universitet.
Lärarnas arbete med övergångar är en komplex process, visar Therese Weléns avhandling. Tydligt är också att övergången för barn i behov av särskilt stöd kan bli utmanande, framför allt i övergången mellan förskola och förskoleklass.
40 miljoner kronor. Så mycket satsar Vetenskapsrådet på en forskarskola som ska titta närmare på vilka behov särskilt begåvade barn har och hur man bäst kan anpassa skolgången för dem.