Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Resurser"

Visar sida 1 av 3

Välj typ av innehåll inom kategori "Resurser":

Vinst före pedagogik – den dolda läroplanen som styr komvux

13 mars
Marknadens villkor skapar en sorts dold läroplan som sätter den riktiga läroplanen ur spel. Betygssättning och undervisning anpassas efter vinst- och effektivitetskrav. Det framkommer i intervjuer med komvux-lärare som gjorts av forskare vid Linköpings universitet. 

Bättre skolresultat när elever har nyanlända skolkamrater, men resurser verkar spela roll

2024-11-22
Elever som har en större andel nyanlända skolkamrater presterar något bättre på de nationella proven än andra. Resultaten varierar dock mellan landsbygd och stad, vilket kan bero på hur skolorna anpassar undervisningsresurserna, visar en ny rapport från IFAU.
Forskning och utveckling kategorier

Två miljoner till forskning om inlärningssvårigheter

2024-06-12
Vetenskapsakademien tilldelar nu ett projekt för att studera inlärningssvårigheter hos barn med intellektuell funktionsnedsättning två miljoner kronor ur Aktiestinsens stiftelse. Bakom projektet finns Johan Lundin Kleberg, docent vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet.

6,7 miljoner till forskning om ungas språkval

2023-11-24
Andrea Schalley, professor i engelsk språkvetenskap vid Karlstads universitet, får 6 663 000 kronor i projektbidrag från Vetenskapsrådet för det fyraåriga forskningsprojektet ”Svenska eller engelska? – Språktycke och -färdigheter hos högfungerande elever inom autismspektrumtillstånd”.
1 2 3