Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Religion"

Visar sida 4 av 7

Forskning och utveckling kategorier

Om behovet av religionskunskap

2018-10-31
Religion kan vara ett laddat ämne i samhällsdebatt och skola. En icke konfessionell undervisning kan väcka kritiska frågor om vad det är för en religion som uppmärksammas på distans och utan närhet till ett inifrånperspektiv.

Mellan tradition och förnyelse: Utmaningar i religionsläraruppdraget

2016-10-26
Idag vilar religionsundervisningen på en konfessionsfri grund. Men för inte så länge sedan spelade kristendomen en stor roll i både undervisning och läraruppdrag. Linda Jonsson har forskat om utmaningar i religionsläraruppdraget.

Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden

2015-11-23
Det övergripande syftet med Karin Kittelmann Flensners studie är att ta reda på hur religionskunskapsämnet formas i praktiken i samspel mellan ämnesinnehåll, lärare och elever, hur diskussionerna går under lektionerna och hur elever förhåller sig till religionskunskapsämnets innehåll.
13457