Tillitsfulla relationer med både vuxna och vänner är grundläggande för ungas välmående. Mikael Ahlborgs forskning visar även att unga som har problem hemma också ofta har det i skolan.
Tillitsfulla relationer mellan rektor och lärare byggs oftast upp kring vardagliga situationer där läraren behöver stöd i sitt arbete. Det visar Thomas Blom som forskat om rektorers ledarskap och vilka handlingar som bidrar till upplevelsen av tillit i relationen mellan rektor och lärare.
The aim of this article is to discuss how participatory methods might contribute to research concerning the development of inclusive, socially just and community-oriented pedagogical practices within the field of early childhood education, as well as contributing to shared knowledge production about relations between kindergartens and local communities.
Flickor med neuropsykiatriska diagnoser gynnas särskilt av insatser som syftar till att utveckla lärares relationskompetens. Det visar Linda Plantin Ewes forskning.
Artikeln bygger på teorier om dokumentationen som en normaliserande makt i interaktion med enskilda subjekts egna agens. Genom att lyssna till hur 19 förskolebarn mellan 4–6 år interagerar med pedagogisk fotodokumentation eftersträvas i studien att fånga barnens egna perspektiv.
Thomas Blom vill med sin forskning öka kunskapen om vad som i vardagliga situationer upplevs bidra till tillit i relationen mellan rektorer och lärare.
I ny artikel av Ulf Jederlund, fil dr i specialpedagogik, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, beskrivs ett verktyg som underlättar för en djupare undersökning av enskilda elevers uppfattning av kvaliteten på relationen lärare-elev i förhållande till deras självtillit i skolan.
Linda Plantin Ewe har undersökt vad som kännetecknar lärares uppfattningar om relationskompetens, särskilt avseende relationer till elever med adhd, och hur kan dessa uppfattningar utvecklas.
God kommunikation och transparens är grundläggande för att handledare ska kunna stötta både elever och lärare vid fjärrundervisning. Det visar Fredrik Freud, lärare vid Värmdö skärgårdsskolor, i sin utvecklingsartikel.