All forskning säger att barnens språkutveckling förstärks med hjälp av musik och rörelse. Projektet Små barns skapande vill visa hur språkutveckling, social utveckling och estetiskt skapande kan gå hand i hand. Projektet har skapat ett digitalt läromedel som kan användas i det dagliga arbetet.
Relationen mellan lärare och elever kan skava, särskilt när det gäller elever med npf. Kompetensutvecklingsinsatser om adhd, autism och relationer kan gör stor skillnad.
Hur kan den relationella dimensionen av möten mellan lärare och kursdeltagare vid en hantverkskurs på folkhögskola förstås? Det är en av frågorna som Filippa Millenberg undersöker i sin avhandling.
Relationsskapande processer och mellanmänskliga möten är bland det viktigaste för barns utveckling och lärande i förskolan. Men interaktionen och det sociala samspelet tas ofta för givet, visar Katarina Nilfyrs forskning.
Fyra procent av Sveriges barn bor i hushåll med mycket dålig ekonomi. Vad betyder det för möjligheten till meningsfull aktivitet under sportlovet? Forskare vid Stockholms universitet reder ut hur knappa resurser påverkar barns aktiviteter och relationer till klasskompisar.
Lek mellan barn är viktigt för att barn ska utvecklas socialt och må bra. I den här studien undersöker forskarna en lek- och samspelsintervention som genomfördes på fyra förskolor. Resultatet pekar mot att arbetssättet ökade delaktighet och engagemanget hos de barn som deltog i forskningsstudien.