Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 10 av 11

Välj typ av innehåll inom kategori "Rapport (pdf)":

Forskning och utveckling kategorier

Förberedd för högskolestudier? - En studie av hur ”vetenskapligt grundat arbetssätt” tar skriftspråklig form i svenska gymnasiearbeten inom samhällsvetenskapsprogrammet

2019-06-24
I artikeln undersöks gymnasiearbetet inom samhällsvetenskapsprogrammet med fokus på vilka representationer av ”vetenskapligt grundat arbetssätt” som emfaseras i elevernas skrivande. Detta fokus motiveras av att det idag ställs krav på gymnasieelever inom högskoleförberedande program att bli just förberedda för högre studier och att de ska ges möjlighet att närma sig ”vetenskapsliknande processer som förekommer inom…

Recommended annual instruction time in full-time compulsory education in Europe – 2018/19

2019-06-11
Did you know that the time available for learning could have a positive effect on students' learning process, in particular, in the case of disadvantaged students? This report analyses the recommended minimum instruction time in full-time compulsory general education in 43 European education systems for the year 2018/19. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

En multisensorisk läsinlärningsmetod för elever med risk för lässvårigheter - Resultat från ett randomiserat fältexperiment

2019-04-24
Trots att läsning är en grundläggande färdighet lämnar många elever grundskolan med stora brister i läsförståelse. Vi undersöker effekterna av en läsinlärningsmetod som riktar sig till de elever i förskoleklass och årskurs ett som har störst risk att hamna i lässvårigheter. (pdf)

Policing the school: In between dialogues and crime reports

2019-04-11
The purpose of the present study was to investigate how different professional groups – school health teams and police officers – related to and understood various measures taken to handle school violence. The authors focused in particular on the increasing tendency to report crimes in schools and the consequences of this trend. (pdf)
191011