Syftet med FoU-programmet var att stärka barns lärande om hållbar utveckling, genom att utvecklalångsiktiga och forskningsbaserade arbetssätt som förbättrar förskolans arbete inom området. (pdf)
I juli 2017 begränsades tillgången till föräldrapenning för familjer som invandrar till Sverige med barn. Vi studerar hur denna reform påverkade nyanlända familjers inkomstkällor och aktiviteter. (pdf)
Denna rapport är en sammanställning av en studie med syftet att få en ökad förståelse för varför förhållandevis många flickor på mellanstadiet i en viss kommun upplever sig mer utsatta för mobbning än pojkar (pdf).
I föreliggande rapport diskuteras en ny kursplan i matematik för grundskolan. Det viktigaste budskapet i rapporten handlar om processen att ta fram en kursplan. (pdf)
I denna rapport analyserar professor Ola Helenius, Göteborgs universitet, och doktor Linda Marie Ahl, NCM, Göteborgs universitet/Uppsala universitet, svenska läromedel i matematik för grundskolan. (pdf)
Hur påverkas elevers studieprestationer när resurserna per elev minskar? Tidigare forskning har undersökt denna frågeställning bland elever på grundskole- och gymnasienivå, men det finns få studier bland deltagare i vuxenutbildning. I den här rapporten studeras denna fråga. (pdf)
Lärares yrkesinträde är en krävande process och ses oftast som en utmanande tid. Syftet med forskningsprojektet är att bättre förstå det eventuella glappet mellan den kompetens som lärarutbildningen ger och de faktiska krav som läraryrket ställer. (pdf)
Läs rapporten Samtal om undervisningsutveckling i förskolan – En studie om att balansera praktiskt yrkeskunnande. Rapporten kan bidra till samtal och reflektion om hur undervisning iscensätts utifrån relationen och balans mellan innehåll, arbetssätt och socioemotionella aspekter. (pdf)
Översiktens syfte är att sammanställa praktiknära skolforskning om hur undervisningen kan utformas för att främja jämställdhet mellan könen och utmana begränsande könsmönster. Ambitionen är att visa på möjligheter att utveckla jämställdhetsarbetet på ett aktivt och medvetet sätt. (pdf)