Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Prov"

Visar sida 5 av 9

Forskning och utveckling kategorier

Analysis: How districts are trading traditional test scores for real-time data that can truly help students improve

2020-10-08
Schools should rethink the use of data and standardized testing, which often produces results too late for teachers to change strategies to help students, according to Jennifer Blatz, StriveTogether. In this article, Blatz writes about how short-cycle evaluation models can quickly provide teachers with data they can use to help improve the learning of students.
Forskning och utveckling kategorier

Gör anonymiserade tentor rättningen mer rättvis?

2020-06-05
Efter att samtliga salstentor anonymiserades på Stockholms universitet 2009, fick personer med utländskklingande namn något sämre betyg än tidigare. Det skulle kunna tolkas som att denna grupp blev positivt diskriminerad innan anonymiseringsreformen. Men denna trend syntes även en period före reformen, vilket tyder på att något annat än själva anonymiseringsreformen kan ligga bakom.
Forskning och utveckling kategorier

Hur hittar man rätt svårighetsgrad för kunskapstest?

2020-02-21
Högskoleprovet, PISA-testerna, och flera andra prov används för att mäta individers kunskap. Testerna speglas i media och ligger till grund för politiska beslut. Innan uppgifterna används i ett verkligt kunskapstest utprövas de. Men hur ska en sådan utprövning designas optimalt? I ett forskningsprojekt vid Stockholms universitet samarbetar flera forskare med nya metoder för att utpröva…
Forskning och utveckling kategorier

Framgång på nationella prov – en tillgänglighetsfråga

2020-02-21
De nationella proven påverkar skolans verksamhet på ett mer omfattande sätt än vad som normalt lyfts fram i debatten. Hur de hanteras, vilka elever som får göra dem och vilka som undantas kan i förlängningen få effekter på hur vi ser på vilka elever som har rätt till vilken kunskap. Det skriver Anette Bagger, biträdande…
Forskning och utveckling kategorier

Beställa och hantera nationella prov

2020-02-13
Rektorn ansvarar för att beställa nationella prov till skolan. Rektorn ansvarar också för att proven hanteras säkert enligt de regler och instruktioner som finns. Vi har stramat upp reglerna för att förhindra risken för spridning.
14569