Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Prov"

Visar sida 4 av 9

Forskning och utveckling kategorier

Införande av digitala nationella prov

2021-03-04
Införandet av digitala nationella prov kommer att ske successivt. Det innebär att provtjänsten först kommer att tas i bruk för ett antal betygsstödjande digitala bedömningsstöd. Skolorna kommer också få möjlighet att testa och bekanta sig med den nya digitala provtjänsten.
Forskning och utveckling kategorier

Nationella proven vårterminen 2021

2021-02-04
De nationella prov som skulle ha använts under vårterminen 2021 utgår på grund av den rådande pandemin. Som ersättning kommer vi att erbjuda betygsstödjande bedömningsstöd som är utformade som prov. Rektorer kommer kunna ladda ner bedömningsstöden i en ny e-tjänst.
Forskning och utveckling kategorier

Analysis: How districts are trading traditional test scores for real-time data that can truly help students improve

2020-10-08
Schools should rethink the use of data and standardized testing, which often produces results too late for teachers to change strategies to help students, according to Jennifer Blatz, StriveTogether. In this article, Blatz writes about how short-cycle evaluation models can quickly provide teachers with data they can use to help improve the learning of students.
Forskning och utveckling kategorier

Gör anonymiserade tentor rättningen mer rättvis?

2020-06-05
Efter att samtliga salstentor anonymiserades på Stockholms universitet 2009, fick personer med utländskklingande namn något sämre betyg än tidigare. Det skulle kunna tolkas som att denna grupp blev positivt diskriminerad innan anonymiseringsreformen. Men denna trend syntes även en period före reformen, vilket tyder på att något annat än själva anonymiseringsreformen kan ligga bakom.
13459