Elever som har en större andel nyanlända skolkamrater presterar något bättre på de nationella proven än andra. Resultaten varierar dock mellan landsbygd och stad, vilket kan bero på hur skolorna anpassar undervisningsresurserna, visar en ny rapport från IFAU.
Anna L. V. Lundberg belyser i sin avhandling bland annat hur proportionalitet behandlas av läromedelsförfattare, på nationella prov och av lärare och elever i matematikklassrummet.
Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9. Resultaten och slutsatserna delar de med sig av i det här avsnittet av Lärare & Forskning. (webbradio)
Månadens forskare, Anette Bagger, har fokuserat extra på de nationella proven i årskurs 3 och menar att skolor behöver se proven mer som en process där lärande sker, tillgängligheten ökar och där bedömningen blir mer hållbar.
Högstadieelevers skolresultat har ett starkt samband med deras kognitiva förmåga, följt av icke-kognitiva förmågor som koncentration, självbild och en tilltro till att det går att lyckas om man anstränger sig. Detta påverkar resultaten mer än familjebakgrunden, visar Björn Bomans avhandling.
Der er en masse teser om, hvad afgangsprøverne betyder for undervisningen og eleverne, men der er næsten ingen reel forskningsviden om, hvad de faktisk betyder. Det vil en gruppe forskere lave om på.
Att testa sig själv på information som ska läras in genom att upprepade gånger plocka fram informationen från långtidsminnet, så kallat testbaserat lärande, gynnar inlärningen. Det konstaterar Frida Bertilsson som forskat i ämnet.
In response to concerns about the effectiveness of traditional essays as a means of assessment due to AI assistance, some educators are exploring a return of oral exams. Researchers at Stanford University have developed a tool called Sherpa, which uses AI to facilitate oral exams, allowing educators to assess students' understanding of assigned readings through…