Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Prov"

Visar sida 1 av 9

Bättre skolresultat när elever har nyanlända skolkamrater, men resurser verkar spela roll

22 november
Elever som har en större andel nyanlända skolkamrater presterar något bättre på de nationella proven än andra. Resultaten varierar dock mellan landsbygd och stad, vilket kan bero på hur skolorna anpassar undervisningsresurserna, visar en ny rapport från IFAU.
Forskning och utveckling kategorier

Podcast: När matematik blir ett språkprov

29 oktober
Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9. Resultaten och slutsatserna delar de med sig av i det här avsnittet av Lärare & Forskning. (webbradio)
Forskning och utveckling kategorier

As AI chatbots rise, more educators look to oral exams — with high-tech twist

2023-10-12
In response to concerns about the effectiveness of traditional essays as a means of assessment due to AI assistance, some educators are exploring a return of oral exams. Researchers at Stanford University have developed a tool called Sherpa, which uses AI to facilitate oral exams, allowing educators to assess students' understanding of assigned readings through…
129