Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Prov"

Visar sida 1 av 9

Forskning och utveckling kategorier

Eye tracking technology for examining cognitive processes in education: A systematic review

24 februari
Eye-tracking studies have been increasingly used to investigate student cognitive processes. While some existing literature has reviewed commonly used eye-tracking measures and analytical methods across different contexts, there remains a gap in clarifying the educational themes, cognitive theories, and specific cognitive processes most frequently examined in recent eye-tracking studies.

Bättre skolresultat när elever har nyanlända skolkamrater, men resurser verkar spela roll

2024-11-22
Elever som har en större andel nyanlända skolkamrater presterar något bättre på de nationella proven än andra. Resultaten varierar dock mellan landsbygd och stad, vilket kan bero på hur skolorna anpassar undervisningsresurserna, visar en ny rapport från IFAU.
Forskning och utveckling kategorier

Podcast: När matematik blir ett språkprov

2024-10-29
Hur ska man bedöma en elev i matematik om eleven inte förstår begrepp i uppgiften och saknar ord för att resonera och beskriva lösningen? Det har forskare och lärare undersökt i muntliga provsituationer med andraspråkselever i årskurs 9. Resultaten och slutsatserna delar de med sig av i det här avsnittet av Lärare & Forskning. (webbradio)

Flit är viktigare än socioekonomi

2024-02-15
Högstadieelevers skolresultat har ett starkt samband med deras kognitiva förmåga, följt av icke-kognitiva förmågor som koncentration, självbild och en tilltro till att det går att lyckas om man anstränger sig. Detta påverkar resultaten mer än familjebakgrunden, visar Björn Bomans avhandling.
1 2 9