Robotical, an Edinburgh, UK robotics company that introduced "Marty" in 2016 as a STEM learning tool, has announced a second-generation version that comes with new resources for the classrooms.
Ettåringar som programmerar i förskolan är ingen utopi, digitalisering är en del av förskolans läroplan sedan den 1 juli i år. På förskolan Lilla Tollare i Nacka lär sig barnen programmering på förskolans gård.
Malmöskola är med i internationellt utbyte kring programmering och robotics. "Eleverna får något att fokusera på, något som motiverar dem," säger Aidan O’Reilly, IKT-pedagog på Kungshögsskolan i Malmö.
Med hjälp av ett äggformat mikroskop kopplat till en platta kan barnen upptäcka naturen på ett nytt sätt. Skärstads förskola jobbar även med andra digitala verktyg, för att lära barnen grunderna i programmering och att knäcka mattekoden.
Genom att kombinera programmering och konstruktion på tekniklektionen får Torslandaskolans elever träna på att hitta egna lösningar och våga göra fel. "Vi lär oss tillsammans", säger läraren Sophia Ericsson.
"Vi har så himla roligt", säger läraren Maria Almeblad Avena som ser idel fördelar med satsningen på ökad digital kompetens redan i lågstadiet. Det upptäckte hon på sin första kurs i programmering på Roboteket, Mediotekets studio för digitalt lärande.
Eleverna som deltog i ett programmeringsprojekt på fritids lärde sig att samarbeta och lösa problem tillsammans. Dessutom uppstod nya kamratrelationer utifrån det gemensamma intresset. Det konstaterar lärarna Stina Hedlund på Björknässkolan och Linnea Malmsten på Sågtorpsskolan.
Coding instruction should start from the first day, said one of the 11 educators sharing tips for integrating coding in their curricula. Other educators suggest starting with simple projects and allowing students to explore.