Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Pressmeddelande"

Visar sida 5 av 23

Välj typ av innehåll inom kategori "Pressmeddelande":

Forskning och utveckling kategorier

Musiklärarutbildningar slits mellan nytta, bildning och vetenskaplighet

3 januari
Samhället förändras snabbt men utbildningen hänger inte med. Detta är en verklighetsbeskrivning som har funnits inom musiklärarutbildningen i årtionden. När högskolorna strävar efter modernisering, slits lärare och studenter mellan nyttotänk, bildningsideal och krav på vetenskaplighet. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Många skäl till att elever på högstadiet hjälper varandra få bättre betyg

2023-12-19
Elever i grundskolan är vana vid att samarbeta och att dela information digitalt. Utan lärarnas vetskap utvecklar de olika informella strategier för att hjälpa varandra med skolarbeten som övningar, uppsatser och nationella prov. Problemet med detta är inte bara att betygen blir orättvisa utan även att de elever som behöver hjälp inte upptäcks.

6,7 miljoner till forskning om ungas språkval

2023-11-24
Andrea Schalley, professor i engelsk språkvetenskap vid Karlstads universitet, får 6 663 000 kronor i projektbidrag från Vetenskapsrådet för det fyraåriga forskningsprojektet ”Svenska eller engelska? – Språktycke och -färdigheter hos högfungerande elever inom autismspektrumtillstånd”.
Forskning och utveckling kategorier

Skolvalet kan avgöras av enskilda tjänstepersoner – nytt projekt ska undersöka alla kommuner

2023-11-08
Hur det fria skolvalet genomförs kan skilja sig stort mellan olika kommuner och både aktiva och passiva föräldrar kan missgynnas. Besluten fattas oftast av enskilda tjänstepersoner. Nu får forskaren Hanna Sjögren finansiering från Vetenskapsrådet för att undersöka alla kommuner i Sverige.

Mälardalens universitet och Stadsmissionens Skolstiftelse inledersamverkan för att studera problematisk skolfrånvaro på gymnasienivå

2023-10-26
Forskningen leds av docent Gunnel Östlund tillsammans med forskare från två akademier vid Mälardalens universitet (MDU): Akademin för hälsa, vård och välfärd, och Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. Studien sker inom ramen för Mälardalens universitets övergripande tema Hållbar uppväxt och omfattar tre delstudier under tre år.
Forskning och utveckling kategorier

Varför är Kemi så svårt? Ny avhandling belyser svårigheterna att göra kemiämnet begripligt i skolan

2023-10-26
Att många elever har problem med inlärning av kemi i skolan är väldokumenterat inom forskningen. Men vad beror det på? Det kartlägger Ylva Hamnell-Pamment i sin avhandling Sensemaking in chemistry at upper secondary school, vid Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet.
145623