Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Pressmeddelande"

Visar sida 4 av 21

Välj typ av innehåll inom kategori "Pressmeddelande":

Forskning och utveckling kategorier

Varför är Kemi så svårt? Ny avhandling belyser svårigheterna att göra kemiämnet begripligt i skolan

2023-10-26
Att många elever har problem med inlärning av kemi i skolan är väldokumenterat inom forskningen. Men vad beror det på? Det kartlägger Ylva Hamnell-Pamment i sin avhandling Sensemaking in chemistry at upper secondary school, vid Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet.

Forskare rustar förskolan för framtida pandemier

2023-08-09
När pandemin slog till stängde världen ner och de flesta länder valde liknande strategier. Inom Norden råder ofta samsyn, men under pandemin valde Sverige en egen väg, där skolor och förskolor förblev öppna. Nu ska forskare från de nordiska länderna gemensamt dra lärdom av erfarenheterna från förskolor Norden runt.
Forskning och utveckling kategorier

Idéer för livet stöttar unik forskning om barns utveckling och förskolans effekt

2023-06-26
Kunskapen om vilka risk- och skyddsfaktorer som påverkar små barn och har effekt på senare skolresultat är hittills okända i Sverige. Idéer för livet ger nu stöd till Uppsala universitet för att bland annat undersöka just barns utveckling kopplat till levnadsmiljö för att på så vis kartlägga exempelvis förskolas effekt på lärandet.

Att tala in texten kan hjälpa elever med skrivsvårigheter

2023-06-13
Att kunna skriva text med flyt är mer eller mindre svårt för olika elever. I en ny avhandling från Göteborgs universitet undersöks om skrivredskapet tal-till-text, det vill säga att prata in texten som skrivs in av datorn i realtid, kan underlätta skrivandet för elever med läs- och skrivsvårigheter.
134521