Ett nytt forskningsprojekt ska pröva modeller för samverkan mellan universitet och skolhuvudmän och samtidigt stötta lärare i att utveckla sin undervisning.
Skolforskningsinstitutet lanserar en ny systematisk översikt, Individanpassad vuxenutbildning – med fokus på digitala verktyg. I översikten sammanställs forskning om arbetssätt och metoder som är utformade för att möjliggöra individanpassning inom vuxenutbildning.
Är vi överens om vad skolans demokratiuppdrag innebär? Kan en värderingsstyrd verksamhet vara vetenskapligt förankrad? Vilken vetenskap kan man i så fall luta sig mot? Det är några av frågorna som behandlas vid Ifous seminarium i Almedalen.
På senare år har det blivit vanligare att elever i grundskolan får undervisning delvis på engelska. Forskaren Eva Olsson vill ta reda på vad det innebär för barnens ämneskunskaper. Vetenskapsakademien beviljar nu projektet en och en halv miljon kronor från Lennart ”Aktiestinsen” Israelssons Stiftelse.
Örebro universitet är ett av sju lärosäten i landet som valts ut till en nationell kartläggning av hur universitet och högskolor jobbar med pedagogiskt utvecklingsarbete. – Det är otroligt roligt att vi uppmärksammas just när det handlar om något som gör nytta för kvaliteten på våra utbildningar, säger Kristin Ewins, föreståndare på PIL.
MDH etablerar sig på språkforskningskartan när forskare från över tjugo olika länder samlas för att diskutera interaktion i språkundervisning, språkinlärning och språkanvändning, ett nytt forskningsfält och en framtidskompetens både i klassrummen och på arbetsmarknaden.
Förstelärare i matematik har många arbetsuppgifter och kriterierna för tillsättning har delvis varit oklara. Det visar en ny rapport från IFAU skriven av forskare vid Göteborgs universitet samt Högskolan i Borås.
”Mycket hjärna” är en ny podd om lärande och hjärnan som ges ut i samarbete mellan forskare vid Högskolan i Halmstad och Lunds universitet samt en gymnasielärare. De första avsnitten handlar om neuromyter och multitasking
Den tekniska utvecklingen öppnar nya möjligheter att skapa hjälpmedel för personer med funktionsnedsättningar. I ett nytt projekt vid Linnéuniversitetet ska en app utvecklas för att göra det enklare för barn med talsvårigheter att kommunicera självständigt.
Piteå kommun satsar på forskning i skolan baserat på lärares praktik. Nu formaliseras samarbetet med Umeå universitet genom ett ULF-avtal mellan parterna. Det innebär 3 miljoner kronor i riktade medel från Umeå universitet till Piteå kommun under en tre-års period.
I dag avslutas Ifous forsknings- och utvecklingsprogram (FoU) Undervisning i förskolan där 250 förskollärare och förskolechefer i tio kommuner och drygt 80 förskolor under tre år har arbetat tillsammans med forskare från Malmö universitet för att utveckla undervisningen i sina förskolor.
Det saknas idag viktiga förutsättningar för en skola på vetenskaplig grund i Sverige. Det visar en enkätstudie som fyra forskare vid Karlstads universitet genomfört bland 2 200 lärare i grundskolan och på gymnasiet.