Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Pressmeddelande"

Visar sida 20 av 22

Välj typ av innehåll inom kategori "Pressmeddelande":

Forskning och utveckling kategorier

Äntligen FoU i fritidshemmet!

2019-11-13
Nu startar Ifous ett forsknings- och utvecklingsprogram med fokus på Fritidshemmets pedagogiska uppdrag. Under tre år kommer lärare, fritidspedagoger och skolledare att arbeta tillsammans med forskare för att med praktiknära forskningsinsatser och konkret utvecklingsarbete stärka fritidshemmen så att de kan fungera som pedagogiskt komplement till skolan utan att förlora det som är unikt för fritidshemmet.

Avhandling om skillnader i digital och analog återkoppling utsedd till Skolportens favorit

2019-10-31
Med digitala lärplattformar blandas formativ bedömning med betygsdokumentation och resulterar i en mer summativ återkoppling till eleverna. Det visar Agneta Grönlunds avhandling om återkoppling i samhällskunskap på gymnasiet som nyligen utsågs till favorit av Skolportens lärarpanel.

Åbo Akademi först ut med mobilapp i studie om mobbning och utfrysning bland tonåringar

2019-10-28
Tonåringars dagliga interaktioner i skolmiljö undersöks med hjälp av en mobilapplikation. Undersökningarna görs inom projektet REBOOT vid ämnet utvecklingspsykologi vid Åbo Akademi i Vasa och lägger särskilt fokus på mobbning och utanförskap.

AI-projekt ska förbättra stödet till unga

2019-10-28
Hur kan artificiell intelligens användas för att förbättra stödet till unga som är i riskzonen för psykisk ohälsa? Det ska forskare vid Luleå tekniska universitet undersöka i ett nytt projekt, ChatPal. Bland annat ska en dygnet runt-tjänst med samtalsstöd i form av en så kallad chatbot utvecklas.

Individanpassad vuxenutbildning – en ny systematisk översikt presenteras på Skolgården i Almedalen

2019-06-26
Skolforskningsinstitutet lanserar en ny systematisk översikt, Individanpassad vuxenutbildning – med fokus på digitala verktyg. I översikten sammanställs forskning om arbetssätt och metoder som är utformade för att möjliggöra individanpassning inom vuxenutbildning.