Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Omfattande skolfrånvaro"

Visar sida 4 av 7

Välj typ av innehåll inom kategori "Omfattande skolfrånvaro":

Forskningsutblick: Föräldrars perspektiv på skolsituationen för barn och unga med autism

2021-03-30
I denna studie undersöker Lotta Andersson hur föräldrar till barn med autismspektrumtillstånd uppfattar sitt barns skolfrånvaro i förhållande till måluppfyllelse, utmaningar, krav och hinder i undervisningen.

Rätt tekniskt stöd kan stärka lärande och närvaro hos gymnasieelever

2021-02-17
Gymnasieelever i behov av stöd är sällan nöjda med de anpassningar de får och känner därmed begränsad delaktighet i skolarbetet. Moa Yngves forskning visar att individanpassad information- och kommunikationsteknik (IKT) kan öka både närvaro och delaktighet i skolaktiviteter.

Vägen från frånvaro till närvaro börjar med tillhörighet och trivsel

2021-02-05
Att vända skolfrånvaro till närvaro kräver förändrade förutsättningar – skolpersonal som skapar tillit och förtroende hos eleven, en anpassad studiegång eller alternativa lärmiljöer. Det konstaterar Tobias Forsell som forskat om orsaker till omfattande frånvaro men också hur vägen tillbaka till skolan kan se ut.

”Man är ju typ elev, fast på avstånd”: problematisk skolfrånvaro ur elevers, föräldrars och skolpersonals perspektiv

2021-01-13
Tobias Forsell vill med sin avhandling bidra till ökade kunskaper om problematisk frånvaro i grund-skolan och vilka faktorer och processer som utmynnar i frånvaro, men även omvänt till att öka närvaron i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Strukturerat samarbete mot frånvaro

2020-11-11
Ett strukturerat samarbete mellan elevhälsoteam, mentorer och skolledning – det är en av Kungshögsskolans styrkor i arbetet med elever med långvarig frånvaro, enligt mentorerna i årskurs sex. "Själva strukturen är en framgångsfaktor, hur vi arbetar med elevhälsoteamet", säger Rebecka Krassow, lärare i svenska och SO och också mentor i åk 6.
13457