Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Omfattande skolfrånvaro"

Visar sida 4 av 8

Välj typ av innehåll inom kategori "Omfattande skolfrånvaro":

Forskning och utveckling kategorier

Avhandling om problematisk skolfrånvaro utsedd till Skolportens favorit

2021-05-19
För att kunna förstå orsakerna till omfattande frånvaro, men också vad det är som hjälper eleverna tillbaka till skolan, måste skolan ses både ur ett kunskapsmässigt och ur ett socialt perspektiv. Det konstaterar Tobias Forsell som forskat om problematisk skolfrånvaro. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.

Avhandling om problematisk skolfrånvaro utsedd till Skolportens favorit

2021-05-18
För att kunna förstå orsakerna till omfattande frånvaro, men också vad det är som hjälper eleverna tillbaka till skolan, måste skolan ses både ur ett kunskapsmässigt och ur ett socialt perspektiv. Det konstaterar Tobias Forsell som forskat om problematisk skolfrånvaro. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.

Forskningsutblick: Föräldrars perspektiv på skolsituationen för barn och unga med autism

2021-03-30
I denna studie undersöker Lotta Andersson hur föräldrar till barn med autismspektrumtillstånd uppfattar sitt barns skolfrånvaro i förhållande till måluppfyllelse, utmaningar, krav och hinder i undervisningen.

Rätt tekniskt stöd kan stärka lärande och närvaro hos gymnasieelever

2021-02-17
Gymnasieelever i behov av stöd är sällan nöjda med de anpassningar de får och känner därmed begränsad delaktighet i skolarbetet. Moa Yngves forskning visar att individanpassad information- och kommunikationsteknik (IKT) kan öka både närvaro och delaktighet i skolaktiviteter.
13458