Nu lanserar Ifous på uppdrag av Uppdrag Psykisk Hälsa Stockholms län – en del i samverkansstrukturen mellan Storsthlm och Region Stockholm ett webbaserat stödmaterial riktat till grundskola och gymnasium med syfte att skapa ett mer systematiskt närvaroarbete.
Det ökande antalet elever med problematisk skolfrånvaro ställer högre krav på lärares relationskompetens och förmågan att motivera elever. Utbildning i motiverande samtal kan ge lärare konkreta verktyg, skriver forskaren Martina Jordan, doktorand i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet.
Skolhundar motiverar hemmasittare att komma tillbaka till skolan, visar en ny studie från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala. "Vi kan se att procent frånvaro i skolan minskar när eleverna får en insats av skolhund", säger Lena Lidfors, som är professor i etologi på SLU.
Under tre år har elevstödjare arbetat med att stötta eleverna i S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna. Resultatet visar att fler elever har närvarat i skolan och tagit en examen.
Forskningen leds av docent Gunnel Östlund tillsammans med forskare från två akademier vid Mälardalens universitet (MDU): Akademin för hälsa, vård och välfärd, och Akademin för utbildning, kultur och kommunikation. Studien sker inom ramen för Mälardalens universitets övergripande tema Hållbar uppväxt och omfattar tre delstudier under tre år.
Våra rekommendationer på området främja närvaro och förebygga och åtgärda frånvaro är ett praktiknära stöd för såväl huvudmän och rektorer som för lärare och andra som arbetar i skolan.
Elever som stannar hemma är ett växande problem. Men att kalla dem hemmasittare leder fel, menar forskare. Nytt hopp om att klara skolan kan få elever att gå till skolan igen.