Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Nyanlända"

Visar sida 7 av 17

Forskning och utveckling kategorier

The complexity of professional integration: An investigation of newly arrived teachers’ initial process of establishing themselves as teachers in Sweden

2022-02-23
This article investigates the professional integration of a group of newly arrived teachers, mainly from Syria, who participated in the labour market Fast-track programme in Sweden, which aims at facilitating quicker pathways to teaching positions.

Därför satsar Boden på språkhjälp och hybridklassrum

2022-02-16
Bodens kommun vill hjälpa sina elever som inte har svenska som modersmål, att få en mer adekvat språkundervisning och tror att digitala verktyg kan vara ett viktig stöd i det arbetet. Samtidigt utvecklar många skolor i kommunen sina klassrum för att bli bättre digitalt anpassade till hybrida undervisningsformer.
Forskning och utveckling kategorier

Förskolan – en aktör för att skapa möjligheter och möten för nyanlända barn

2022-02-04
Det har visat sig att barn som är födda utanför Sverige får sämre skolresultat än barn som är födda här. Till stor del antas detta bero på att nyanlända barn inte tas emot på tillräckligt bra sätt och inte får samma möjligheter i skolan. Forskare vill i ett nytt projekt bidra till att hitta nya…

När checklistorna får företräde – det punktuella perspektivets grammatik i revidering av mottagandeplaner för nyanlända elever

2021-11-17
Anna Ehrlin, Ulrika Jepson Wigg har utforskat vad lärare väljer att utveckla i övergångar mellan förberedelseklass och ordinarie klass för nyanlända elever, när dessa rutiner ska formuleras i mottagandeplaner.
167817