Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Nyanlända"

Visar sida 3 av 18

Optimism trap? Educational aspirations and outcomes among students with immigrant backgrounds in Norway and Spain

9 januari
While immigrants and their children display bold educational aspirations, less is known about the relationship between their aspirations and educational outcomes. Using longitudinal survey data on students in upper secondary education in Barcelona, Spain, and Bergen, Norway, coupled with register data from Norway, we ask how the aspirations of students with immigrant backgrounds are connected…

Josefin Nilssons avhandling: ”Vi ser om dom flyter typ”

2023-12-21
Ämnet för Josefin Nilssons avhandling är högaktuellt idag. I avhandlingen får man en djupare förståelse för den komplexitet som präglar kompetensutveckling och lärares didaktiska förändringsprocesser, inte minst i relation till arbetet att stärka likvärdigheten för nyanlända elever.

Lärarpanelens favorit: Nyanländas tillträde till språket begränsas

2023-05-16
Nyanlända får inte tillträde till sammanhang där de kan utveckla sina kunskaper i svenska, något som är ett större hinder för dem än bristande språkkunskaper. Det visar Andreas Nuottaniemis avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.