I juli 2017 begränsades tillgången till föräldrapenning för familjer som invandrar till Sverige med barn. Vi studerar hur denna reform påverkade nyanlända familjers inkomstkällor och aktiviteter. (pdf)
Nyanlända flyktingfamiljer som fick färre dagar med föräldrapenning deltog mer i etableringsinsatser och barnen började förskolan tidigare, men förändringarna verkar inte bero på den begränsade föräldrapenningen. Det visar ny forskning från IFAU.
Språkintroduktionsprogrammen är ofta fördelaktiga för nyanlända elever, men rykten och brist på studievägledning gjorde att de inte riktigt förstod det. Det säger Brendan Munhall, som har forskat om hur nyanlända elever påverkas av marknadsföring i gymnasievalsprocessen.
Kommunerne bestemmer selv, hvordan de vil organisere arbejdet med nyankomne elever. Desværre har næsten alle valgt samme løsninger, viser Nanna Ramsing Enemark i sin ph.d.-afhandling. Hun opfordrer til at inddrage de fagprofessionelles erfaringer meget mere.
Nyanlända ungdomars möjligheter att lära sig svenska bygger inte bara på egna ansträngningar och skickliga lärare. Förhållandena i deras vardagsliv är också avgörande för språkinlärningen, menar forskaren Andreas Nuottaniemi.
Vilka strategier använder döva migranter och deras lärare för att utbyta åsikter när de saknar ett gemensamt språk? Det är en av frågorna som Nora Duggan undersöker i sin avhandling.
This article addresses important aspects of the largely unexplored interplay between high educational aspirations and low academic achievement in migratory contexts. Using data from the German National Educational Panel Study (NEPS), I examine the determinants of learning investments of students who changed from vocational to academic tracking at the transition to upper secondary education.