Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Nyanlända"

Visar sida 16 av 18

Forskning och utveckling kategorier

Utveckla elevernas modersmål med hjälp av digitala resurser

2018-03-22
"Vi måste erbjuda våra elever en undervisning som tränar de förmågor som är relevanta i samhället idag. Hur mycket tid ska vi lägga på handstil och rättstavning när den snabba teknikutvecklingen ställer andra krav?" Den frågan ställer sig läraren och universitetsadjunkten Hülya Basaran inför sin föreläsning på Skolverkets inspirationsdag om digitala resurser i modersmålsundervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden

2018-03-21
Modulen riktar sig till ämneslärare och ger redskap som både underlättar och fördjupar arbetet i elevgrupper med flera nyanlända elever som ännu inte behärskar det svenska skolspråket. Syftet är att modulen ska ge stöd både vid planering och genomförande av undervisning och därmed bidra till en högre måluppfyllelse.