Positivt bemötande och inkludering är avgörande faktorer för integrationen av ensamkommande barn och unga, det visar forskning på Mälardalens högskola.
A Texas school district is using technology to bridge language gaps between teachers and students. WT2 earpieces -- worn by teachers and students -- translate what the other is saying into their own language.
Positivt bemötande och inkludering är avgörande faktorer för integrationen av ensamkommande barn och unga, papperslöshet slår hårt och språkintegration kan bidra till segregering. För första gången ges en samlad forskningsbild utifrån ensamkommande ungas egna röster.
Organisering av nyanländas utbildning ska ingå i det systematiska kvalitetsarbetet, så att huvudman och skolenhet följer upp och analyserar resultat och verksamhet. En tydlig roll- och ansvarsfördelning i hela styrkedjan är viktig för det fortsatta arbetet.
Om vilka olika typer av skolor som finns i Sverige, och om olika gymnasiealternativ. Du får reda på hur betygen fungerar, och om elevhälsa och föräldramöten. Syftet är att ge framför allt nyanlända barn en förståelse för det svenska skolsystemet.
The NPR Student Podcast Challenge received dozens of submissions about immigration. The student podcasters shared their stories of hope, struggle and success.
I den nya antologin Barn, migration och integration i en utmanande tid presenterar sex postdoktorer sina projekt från en tvåårig tvärvetenskaplig forskningssatsning vid Stockholms universitet. Sari Vuorenpää vid Institutionen för språkdidaktik bidrar med kapitlet Skolan - en möjlig arena för integration.
Den här antologin – där många framstående professorer och forskare i flerspråkighet och mångfald medverkar – belyser vikten av att ha en explicit språkpolicy i förskolan, som är tydlig i hur man arbetar med flerspråkiga barn, skriver Malin Jönsson i en recension.
De lär sig svenska och skolämnen samtidigt - via tecknad eller animerad film i paddan. Skäggetorpsskolan i Linköping var pilot ihop med några andra kommuners skolor och nu tycker både elever och lärare att metoden funkar bra.
Nu har den tredje gruppen nyanlända lärare och förskollärare fullföljt utbildningen Snabbspåret vid Umeå universitet. Utbildningen har innehållit både studier och praktik och har bedrivits både på svenska och arabiska.