Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Nyanlända"

Visar sida 12 av 18

Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Okänt modersmål

2019-12-05
Lågstadieläraren Karin har fått en nyanländ elev i klassen, som adopterats sent till Sverige. Det modersmål som man förmodade att eleven hade visade sig inte stämma. Detta berättar modersmålsläraren för Karin. Att modersmålet inte är identifierat gör att det därför är problematiskt att lära sig ett nytt språk. Det går inte heller att genomföra någon…

Being moved to the outer edge. Experiences of working with newly arrived students in a newly diverse school

2019-11-26
Anna Ehrlin och Ulrika Jepson Wigg har i sin artikel studerat lärares erfarenheter av att arbeta på en skola som under en termin fick en stor grupp nyanlända elever. Den vetenskapliga artikeln har publicerats inom ramen för Ifous FoU-program Nyanlända elevers lärande.
Forskning och utveckling kategorier

What schools can do for immigrant students

2019-11-14
By U.S. law, all children have the right to a public education, but immigrant students and their families, especially those who are undocumented, often face a climate of unknowns. By gaining clarity on their rights, as well as addressing blind spots within school policies, educators can provide more comprehensive support.
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Nyanlända och litteratur

2019-10-24
Gymnasielärare Tina är svenska som andraspråkslärare. Hon undervisar på alla SVA-nivåer på sitt gymnasium, där hennes elever går på praktiska gymnasieprogram. När hon nu ska undervisa i litteratur från olika epoker, så upptäcker hon att väldigt få texter passar. Många texter upplever hon som stereotypiska enligt västerländsk tradition. Konsekvensen blir att eleverna blir mindre engagerade…
111121318