Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Nyanlända"

Visar sida 10 av 17

Forskning och utveckling kategorier

Nyanlända elevers lärande - Att möta mångfalden i klassrummet

2020-09-21
Slutrapport från FoU-programmet Nyanlända elevers lärande. I FoU-programmet Nyanlända elevers lärande har lärare och skolledare i tre grundskolor i Örebro kommun, tillsammans med forskare från Mälardalens högskola och Ifous, sökt utveckla kunskaper och arbetssätt i syfte att förbättra förutsättningarna för nyanlända elevers lärande. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

”Jag blev eld och lågor” – professorn omvandlade lärarnas stöd till nyanlända till praktiknära forskning

2020-05-04
De nyanlända tonårstjejerna behöver extra stöd för att lyckas nå målen i ämnet idrott och hälsa. Det insåg två lärare när de såg hur deras elever hade svårt för att hoppa, krypa, balansera - och vinkla ut fötterna. Det som började som ett tidsbestämt projekt för att förbättra rörelseförmågan är nu praktiknära forskning vid Örebro…
Forskning och utveckling kategorier

”Skolan behöver samverka mer med föräldrar till nyanlända elever”

2020-03-10
Skolan behöver ge nyanlända elever bättre förutsättningar att förstå det svenska skolsystemet och även samverka mer med föräldrarna. Det säger Laid Bouakaz, som är lektor och forskare vid Malmö Universitet. En dialog byggd på ömsesidig respekt och intresse för barnets hela sammanhang, ökar elevens möjlighet att lyckas i skolan och att utveckla en trygg identitet.
19101117