För att minska konsekvenserna av adhd-problematiken för barnen behövs kunskap om nya behandlingsmetoder som kan komplettera de som redan används. Det saknas kunskaper om hur kognitiva funktioner, hjärnans styr och regleringsfunktioner samt ångest och depressivitet utvecklas hos unga som behandlas för adhd. Det saknas också kunskaper om hur dessa påverkar prognosen vid adhd. Pia Tallberg…
Nätverket OCD-hjälpen är ett ovärderligt stöd för drabbade. Det drivs av Annkatrin Noreliusson, som i sin vardag som anhörigcoach möter många oroliga föräldrar som svikits av skolan.
Sju av hundra barn lär sig inte sitt modersmål som förväntat. Christina Reuterskiöld, ny professor i logopedi vid LiU, forskar om barns språkutveckling. Hon kommer senast från en mångårig karriär vid New York University.
Børn, der får medicinsk behandling for deres ADHD, har mindre risiko for at begå selvmord end børn, der ikke får ADHD-medicin. Det viser et amerikansk studie blandt 11.878 børn, skriver Medicinsk Tidsskrift. Det kan påvirke forældre til at vælge at lade deres børn med ADHD medicinere, mener forskerne.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har, i samarbete med forskare, tagit fram tre nya skrifter som beskriver olika forskningsperspektiv inom området adhd och skolan.
Denna studie ingår i ett treårigt forskningsprojekt kring elever som uppvisar det som i facklitteraturen betecknas som kärnsymptom för adhd: svårigheter med uppmärksamhet, hyperaktivitet och impulskontroll.
De dubbelt exceptionella eleverna, med både särskild begåvning och NPF, behöver synliggöras, menar Pia Rehn, magister i pedagogik och utbildad handledare med specialisering i specialpedagogik.
Om någon skulle resa med en tidsmaskin från 1920-talet till i dag, så skulle hen säkert känna igen en hel del i ett klassrum. Visserligen är katedrar och bänkar nya, men principen densamma. Det passar inte alla. På Parkskolans studieverkstad har lärmiljön anpassats till eleverna och inte tvärtom.
Attention fick ett inspirerande mail från Anders Stålhandske som tillsammans med sina kollegor Madeleine Scharnell och Örjan Andersson startat upp en NPF-verkstad på skolan där han jobbar. Ett gott exempel som är väl värt att sprida under skolkampanjen tänkte vi och ställde lite frågor till honom.
Barn med adhd har ofta svårt att tillägna sig lika mycket skolkunskap som jämnåriga. Även om de tidigare legat genomsnittligt gällande den verbala begåvningen, kanske de inte följer den förväntade utvecklingen, visar Pia Tallbergs forskning.