Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 17 av 20

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

Tydligare undervisning tack vare bildstöd

2018-10-12
Mötet med elever med rörelsehinder och på grundsärskolan blev en ögonöppnare för Isabel Olsson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i Stockholm. Den för andra så självklara rätten att kunna kommunicera obehindrat blir för många av dessa elever en stor utmaning.

Bristande stöd till barn med blindhet

2018-10-01
Barn med blindhet får sällan det stöd de behöver i skolan. Likafullt förväntas eleverna hänga med i samma kursplan som sina seende klasskamrater. Kim de Verdier har forskat om en liten elevgrupp med komplexa behov av anpassat stöd.

Individuel forældretræning giver gode resultater for små børn med ADHD

2018-09-05
Der er størst mulighed for et godt resultat, hvis behandling af børn med ADHD tilrettelægges efter det enkelte barns behov. Det viser et nyt studie med 164 børn mellem tre og syv år. Her fik deres forældre teknikker til at få en lettere hverdag med deres barn.

Ny rapport om insatser som gett elever med adhd bättre skolgång

2018-08-29
En ny rapport beskriver insatser som är möjliga att genomföra inom ramen för skolans verksamhet. Rapporten visar att det inte finns några enkla lösningar och att det därmed inte går att ta en insats rakt av och kopiera till nästa elev eller klassrumssituation.

”Ingen ska behöva vara rädd för sitt eget barn – vi vill ha tidiga insatser för utagerande barn”

2018-08-13
Allt fler rapporter visar på en kraftigt ökad psykisk ohälsa bland barn och unga. Samtidigt upplever många föräldrar att det är svårt att få hjälp, framför allt när det gäller neuropsykiatriska utredningar. Allt tar lång tid och samverkan mellan olika aktörer är bristfällig.

Dubbelt så vanligt att funktionsnedsatta elever utsätts för mobbning

2018-06-22
Det finns ett tydligt samband mellan nättrakasserier och psykisk ohälsa – och det räcker att ha blivit utsatt en gång för att det ska påverka måendet. Värst utsatta för såväl mobbning som psykisk ohälsa är elever med adhd och add, visar Maria Fridh i sin forskning.
116171820