Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 15 av 19

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

Superungar

2018-12-04
Vi möter familjer med barn som lever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Det kan till exempel vara adhd, Aspergers syndrom eller autism. Programledaren Måns Möller träffar en familj per avsnitt, och vi får ta del av de problem just den familjen har i vardagen. Måns sätter varje familj i kontakt med en expert som ska hjälpa…

Insatser i skolan för elever med adhd - Utblick via internationella forskningsöversikter

2018-10-30
I den här sammanställningen sammanfattar vi forskningsöversikter och metastudier om evidensbaserade insatser i skolan för elever med adhd. Forskningsöversikterna har publicerats i internationella tidskrifter under åren 1995 till 2015. (pdf)

NPF-podden : Bemöta en elev i affekt

2018-10-22
Hur kan skolpersonal bäst bemöta en elev under ett känslomässigt utbrott? Hur kan barnet komma ur låsningen? Det undrar en pedagog som upplever att prat bara gör barnet argare. Han vill bli bättre på att kommunicera utan ord. Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén handleder på telefon.

Tydligare undervisning tack vare bildstöd

2018-10-12
Mötet med elever med rörelsehinder och på grundsärskolan blev en ögonöppnare för Isabel Olsson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i Stockholm. Den för andra så självklara rätten att kunna kommunicera obehindrat blir för många av dessa elever en stor utmaning.

Bristande stöd till barn med blindhet

2018-10-01
Barn med blindhet får sällan det stöd de behöver i skolan. Likafullt förväntas eleverna hänga med i samma kursplan som sina seende klasskamrater. Kim de Verdier har forskat om en liten elevgrupp med komplexa behov av anpassat stöd.
114151619