Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 12 av 19

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

Superungar : Elsa

2020-02-06
Elsa, 13 år, har adhd och asperger. En dag i skolan med buller och sociala relationer tröttar ut henne totalt. Hur ser livet ut från hennes sida, och hur skulle hon vilja ha det om hon själv fick välja? Ebba Almsenius besöker Elsa och hennes familj. Hon ger förslag på strategier och verktyg som kan…

Viktigt upptäcka autism och adhd hos barn med Downs syndrom tidigt

2020-02-04
Drygt vart tredje barn med Downs Syndrom har autism eller adhd. Det är dessutom vanligare med autismspektrumtillstånd hos barn med Downs Syndrom än man tidigare trott. Det visar Ulrika Wester Oxelgren i sin avhandling från Uppsala universitet. (s.15)

Keeping track of time: Daily time management, participation, and time-related interventions for children, adolescents, and young adults with neurodevelopmental disorders

2020-01-08
Birgitta Wennberg har undersökt tidshantering i vardagen och tidsrelaterade interventioner som syftar till att underlätta delaktighet i vardagslivet för barn, ungdomar och unga vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

”Risken är att barn med PANS får fel diagnos”

2019-10-04
Från nöjd och harmonisk till aggressiv och ångestfylld. Personlighetsförändringen kommer snabbt och oförklarligt hos barn som drabbas av PANS. Ett neuropsykiatriskt tillstånd som kan påminna om autism och adhd, men där forskarna anar ett samband mellan en vanlig infektion och kroppens immunsystem.

Utveckling av adhdsymtom hos barn ett komplext område

2019-10-03
Adhd är en komplex funktionsnedsättning som ofta debuterar i barndomen. För att bättre förstå hur adhd och adhd-symtom utvecklas har Matilda Frick i sin avhandling vid Uppsala universitet studerat hur självregleringen utvecklas hos barn i åldrarna 10 månader till 12 år. (S.15)

”All personal behöver ha sin egen verktygslåda i mötet med elever med adhd och autism”

2019-09-17
När elever med autism och/eller adhd kommer upp i högstadiet och gymnasiet har de ofta hittat strategier som fungerar för hur de ska arbeta i skolan, säger Annelie Karlsson, specialpedagog och utvecklingsledare på Center för skolutveckling. Som lärare gäller det att vara lyhörd och fånga upp de strategierna, samtidigt som det finns en hel del…

Forskere: Umuligt at vurdere, om træning i sociale færdigheder gavner børn med ADHD

2019-09-03
Det står hen i det uvisse, om social færdighedstræning reelt gavner børn med ADHD. Det konkluderer forskere fra Syddansk Universitet og psykiatrien i Region Sjælland efter at have gennemgået eksisterende forskning på området. ”Vi har behov for flere kliniske forsøg med et tilstrækkeligt antal deltagere”, siger lektor Mette Elmose Andersen fra SDU.
111121319