Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

Visar sida 11 av 20

Välj typ av innehåll inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)":

What physical education becomes when pupils with neurodevelopmental disorders are integrated: a transactional understanding

2020-11-02
Författarna har undersökt vad idrott och hälsa blir när elever med NPF-diagnoser integreras i undervisningen i termer av inkludering och exkludering. Studien tar ett elevperspektiv och utgångspunkten är svårigheterna med inkludering av mer ’osynliga’ funktionsvariationer.

Specialnummer om autism: beteendeanalys och högre utbildning

2020-10-27
Utbildningsdepartementet understryker behovet av ökad grundläggande kompetens bland framtidens lärare vad gäller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och att detta ska ges inom ramen för lärarutbildningarna, vilket är oerhört viktigt.

Sexual crime against schoolchildren with disabilities: A nationwide prospective birth cohort study

2020-09-30
Påfaldende mange skolebørn med ADHD, autisme eller svag begavelse bliver ofre for et eller flere seksuelle overgreb, viser politiets anmeldelser. Familier med alkoholmisbrug og vold har sværere ved at beskytte børnene imod overgreb.

Målrettet forældreindsats kan give førskolebørn med ADHD bedre livskvalitet

2020-09-30
Førskolebørn med ADHD har en dårligere livskvalitet end andre børn, viser forskning. Men deres livskvalitet kan forbedres væsentligt med en målrettet indsats til forældrene. ”På lang sigt kan det have stor betydning for børnenes prognose”, siger forsker Liva Bundgaard Larsen fra Aarhus Universitet til au.dk.

Adhd och autism vanligt hos barn med långvarig smärta

2020-09-29
Om barn har långvarig smärta kan det leda till funktionsnedsättning som påverkar såväl barnet som familjen i stor utsträckning. Nu visar en avhandling av Camilla Wiwe Lipsker från Karolinska institutet att mer än vart fjärde barn som söker vård för långvarig smärta också har neuropsykiatriska symtom som tyder på ADHD eller autism. (s.2)

Fler får adhd-diagnos men symtomen inte vanligare

2020-09-15
Antalet barn som får diagnosen adhd har ökat kraftigt de senaste tio åren, men de symtom som ger en diagnos är lika vanliga idag som för tio år sedan. Medvetenheten kring adhd har ökat i skola och bland föräldrar, tror en av forskarna bakom den svenska studien.
110111220