Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Naturvetenskap"

Visar sida 8 av 34

Välj typ av innehåll inom kategori "Naturvetenskap":

Forskning och utveckling kategorier

Kemilärares användning av visuella representationer påverkar elevers lärande

2022-01-27
Hur stor roll spelar lärares användning av visuella representationer, till exempel kemiska formler och experiment, i kemiundervisningen? Stor roll – både vilka visuella representationer som används och hur de används påverkar elevers meningsskapande i kemi. Det visar Emelie Patron i sin doktorsavhandling i naturvetenskaplig didaktik från Linnéuniversitetet.
Forskning och utveckling kategorier

"Varför handlar alla faktaböcker för barn om djur och växter?"

2022-01-21
Anna Backman, Center för Skolutveckling, Göteborgs stad, berättar om sin jakt på facklitterära bilderböcker om naturvetenskapliga innehåll för barn i förskoleålder. Hon hittar många böcker om djur, växter, människokroppen, rymden och dinosaurier. Men vart finns böcker för barn om vardagliga fysikaliska fenomen som ljus eller kraft, eller om spännande kemiska processer som eld eller nedbrytning?
Forskning och utveckling kategorier

Elevers ökade möjligheter till lärande i en transspråkande NO-undervisning

2021-11-18
I en transspråkande undervisning använder både lärare och elever alla tillgängliga språkliga resurser, såsom första- och andraspråk, bildspråk, gester, kroppsspråk och digitala hjälpmedel. Alltså hela sin språkliga repertoar för att underlätta meningsskapande. I NO-undervisning har detta visat sig öka flerspråkiga elevers möjligheter till kunskapsutveckling.
178934