A new study of YouScience aptitude assessments completed by 116,372 female high school juniors and seniors across the nation shows that female students had 10 times more aptitude than interest in careers in architecture and engineering, and nearly four times more aptitude than interest for careers in computers and mathematics.
Lärare på Pauliskolan upplevde att många elever hade svårt att läsa och och ta till sig innehållet i läromedlen i kemi och andra naturvetenskapliga ämnen. Nu har resultaten från deras forsknings- och utvecklingsprojekt publicerats i syntesen från Lärarnas skolutvecklingskonferens och du hittar texten i temabloggen Lärdomar från Malmö.
Det kan vara svårt att undervisa i fysik och kemi i yngre åldrar. Genom att utgå från bilderböcker i utforskandet av naturvetenskapliga fenomen menar förskoleklassläraren Karin Nyberg att det blir lättare att ta till sig ämnena.
Med en stark drivkraft att få eleverna att förstå kemin på djupet ville Lizette Widing testa en alternativ undervisningsmetod. Till hösten publiceras hennes licentiatavhandling om modellbaserat lärande – som helt enkelt gör kunskapen synlig.
Naturvetenskapliga fenomen beskrivs ofta med hjälp av metaforer i syfte att göra abstrakta processer begripligare. Det bör man ta vara på i undervisningen i större utsträckning än man gör i dag, menar forskaren Alma Jahic Pettersson.
Elin Eriksson vill med sin forskning bidra med kunskap om vilka möjligheter och utmaningar ett förproducerat undervisningsmaterial kan erbjuda förskollärare.
Visuella representationer, som kemiska formler och experiment, spelar stor roll i kemiundervisningen. Både vilka, och hur de används, påverkar elevers meningsskapande i kemi.
Hur elever upplever sina lärares användning av visuella representationer i ämnet kemi? Det är en av frågorna som Emelie Patron undersöker i sin avhandling
Hur stor roll spelar lärares användning av visuella representationer, till exempel kemiska formler och experiment, i kemiundervisningen? Stor roll – både vilka visuella representationer som används och hur de används påverkar elevers meningsskapande i kemi. Det visar Emelie Patron i sin doktorsavhandling i naturvetenskaplig didaktik från Linnéuniversitetet.