Med ett målinriktad språkundervisning och samarbete över ämnesgränserna lyckades fler elever på Nacka gymnasiums språkintroduktionsprogram nå gymnasiebehörighet. Det visar lärarna Louise Silfverberg, Ingrid Bröijersén, Sofia Eriksson, Mirjam Vallin och Åsa Vestlund i sin utvecklingsartikel.
Hur stöttar studiehandledare nyanlända turkisktalande elevers meningsskapande av naturvetenskapligt
innehåll? Det är en av frågorna som Feyza Axelsson utforskar i sin avhandling.
Visualiseringar i form av bilder, animationer och interaktiv teknik kan öka förståelsen för väldiga tidsrymder, så kallad djup evolutionär tid. Men det väcker också starka känslor hos elever och studenter, visar Jörgen Stenlund i sin avhandling.
Experiential learning can help curb disparities in science and math that emerge early on, says Emily Adah Miller, an assistant professor at the University of Georgia Department of Mathematics, Science, and Social Studies Education and a co-author of the Next Generation Science Standards.
This article presents the qualitatively different ways as the preschool teachers' statements connected to physics and how the teaching of physics changes during four work team planning sessions. The analysis of video transcripts of the planning sessions shows that the preschool teachers' discussions reflect both uncertainty and certainty about the physics content and the physics teaching.
Genom att erbjuda elever och studenter visualisering med varierande interaktionsmöjligheter kan kommunikation stärkas om frågor som rör djup evolutionär tid. Det visar Jörgen Stenlund i sin avhandling.
Naturvetenskap behöver inte vara svårt, utan kan utgå från vardagen där ni går och står. Det menar Susanne Thulin, som var med och tog fram Skolforskningsinstitutets översikt Undersöka, utforska och lära naturvetenskap – undervisning i förskolan.
Resultaten i forskningssammanställningen Laborationer i naturvetenskapsundervisningen visar tydligt att laborationer kan bidra till att utveckla elevers kunskaper både i ämnena och om hur man gör naturvetenskapliga undersökningar. Sammanställningen belyser såväl möjligheter som utmaningar med laborationsundervisningen.
Att skriva förbättrar kunskapsresultaten i NO, SO och matematik. Det visar en stor internationell forskningsöversikt som sammanfattats av Skolforskningsinstitutet.
Med Lego, papper och penna ska flickor i mellanstadiet lösa teknikproblem. Volvo och Örebro universitet satsar gemensamt på att få fler unga tjejer att behålla teknikintresset eftersom forskning visar att det är i mellanstadiet som tjejer tappar sitt intresse för teknik.
I den här artikeln lutar vi oss främst mot den franska filosofen Bruno Latours resonemang om de konsekvenser antropocen har för människans behov av relationsskapande och tillhörighet. Eller formulerat som en utmaning att konfronteras med i undervisningen: Hur kan undervisningen skapa relationer med ”det mer än mänskliga” där människan utgör en integrerad del i biosfärens levande och materiella processer?