A new, interactive national report called the STEM Opportunity Index - developed by the National Math and Science Initiative, SRI International and 100Kin10 - compares how states are supporting STEM education based on 10 indicators. NMSI CEO Bernard Harris says the goal is for states to use the data to improve STEM education.
Det är stora skillnader på teknikundervisningen i förskolan. Pernilla Sundqvist visar att förskolepersonal stundom missförstår innehållet i ämnet teknik.
Kunskap blir inte mer tillgänglig bara för att det finns information på nätet. Elever behöver stöd i själva sökandet av information, visar Anne Sollis som forskat om hur studenter och gymnasieelever inom naturvetenskaplig utbildning hanterar digital information.
Vad kännetecknar laborationer i naturvetenskap som ger förutsättningar för eller bidrar till elevers utveckling av ämneskunskaper och/eller förmåga att genomföra systematiska undersökningar?
Vem bjuder du in för att lösa ett tekniskt problem tillsammans med dig? Kan det vara vårt fel att tjejer tappar intresset för teknik en bit upp i tonåren? Frågorna ställs av Ulrika Sultan, teknikpedagog.
I den genrepedagogiska undervisningen lägger lärarna stor vikt vid att skapa sammanhang och klarhet kring abstrakta och centrala begrepp. Men detta fokus har en baksida – ämnesinnehållet riskerar att hamna i skymundan, visar Robert Walldén.
I avhandlingen fokuserar Anne Solli på studenters och elevers resonerade om hur socio-vetenskapliga kontroverser är inbäddade i sociala, institutionella och materiella kontexter.
Att använda kroppen som illustration innebär inte givet att barnen lär sig det som är tänkt att förmedlas. Det konstaterar Anneli Bergnell som forskat om hur naturvetenskapligt innehåll blir till i förskolan med hjälp av kroppsliga illustrationer.