Energi är en serie läromedelsfilmer som genom tydlig pedagogik och visuellt innehåll ger en inblick i energins värld och förklarar några av dess termer.
Lärare kan spela en viktig roll i att få elever att se flera perspektiv och argumentera med ämneskunskaper som grund i naturvetenskapliga ämnen. "Det hjälper eleverna att ha ett kritiskt förhållningssätt," säger läraren och forskaren Louise Rietz.
Normer på fysiklärarutbildningen gör att studenter avstår att fråga på grund av risken att inte framstå som smarta nog. "Legitimitet uppnås genom att framstå som intelligent, aldrig ha fel och att förstå snabbt," säger Johanna Larsson, som undersökt hur utbildningen formar blivande lärare i fysik.
Denna systematiska översikt avser att bidra till utvecklingen av kunskaper om undervisning i naturvetenskap i förskolan hos förskollärare och övrig personal i arbetslaget. (pdf).
Syftet med projektet är att sammanställa forskning om samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) i undervisningen. Sammanställningen planeras att göras i form av en systematisk kartläggning.
Hur används vardagsuttryck och naturvetenskapliga termer i elevernas beskrivningar av näringsupptag? Det är en av frågorna som Alma Jahic Pettersson undersöker i sin avhandling.
Genom att göra stop motion-animationer i naturvetenskapen blir naturvetenskapliga fenomen tydligare för eleverna. Det visar Daniel Orraryds avhandling.
Elevernas förståelse om kemiska bindningar ökade när den teoretiska undervisningen varvades med kortare experiment. Det visar kemilärarna Anna Stiby och Daina Lezdins på Nacka gymnasium som skrivit en artikel om hur de utvecklat sin undervisning.
I denna systematiska översikt sammanställs forskning om undervisning i naturvetenskap i förskolan. Den kan bidra till att forskningsresultat i större utsträckning blir en del av förskolans praktik, och anknyter därmed till skollagens skrivningar om att utbildningen i förskolan ska vila på vetenskaplig grund.
Denna systematiska översikt avser att bidra till utvecklingen av kunskaper om undervisning i naturvetenskap i förskolan hos förskollärare och övrig personal i arbetslaget.(pdf)
Att skapa kollegiala utvecklande ämnesdidaktiska samtal är komplext och kräver både tid, kunskap och helst erfarna samtalsledare, konstaterar Marlene Sjöberg som forskat i ämnet.