Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Naturvetenskap"

Visar sida 1 av 34

Välj typ av innehåll inom kategori "Naturvetenskap":

Ämneskunskaper och språkkunskaper hänger nära samman

5 november
En avhandling vid Göteborgs universitet belyser hur elever utvecklar både språkkunskaper och ämneskunskaper i skolämnen som svenska som andraspråk och fysik, i årskurs 9. För att de ska kunna förstå och uttrycka ämneskunskaper på ett nyanserat sätt behöver undervisningen anpassas, särskilt för elever som lär sig skolans ämnen på ett andraspråk.
Forskning och utveckling kategorier

Brokering knowledge from laboratory experiments in evidence-based education: The case of interleaving

29 oktober
The paper focusses on how experimental research knowledge is brokered for practice. It highlights substantial problems with the way knowledge brokers transport phenomena from field experiments. Then, using the case of ‘interleaving’ in category learning research, it explores how knowledge brokers transport phenomena from cognitive science to the classroom.

Språkkunskaper och kunskapsspråk - Ämneslitteracitet i ämnesprov, undervisning och elevtexter inom svenska som andraspråk och fysik

28 oktober
Vilka litteracitetsförväntningar uttrycks i de nationella proven för årskurs 9 i ämnena svenska som andraspråk och fysik? Det är en av frågorna som Camilla Håkansson utforskar i sin avhandling.
1234