Tydliga lärarinstruktioner och studiero kan kompensera för negativa faktorer som svag socioekonomisk bakgrund, visar Lena Asps avhandling om sambanden mellan undervisningskvalitet och matematikprestationer. Nu har den valts till Lärarpanelens favorit.
A University of Georgia study found that an anatomy-focused video game, "Virtual Vet," helped elementary students score higher in science than peers taught through traditional lessons. Researchers say the game can keep students engaged and build problem-solving skills, but teachers remain essential to guide instruction and support learning.
Negativa känslor som rädsla och obehag inför naturen, något som inom forskningen kallas biofobi, blir allt vanligare enligt en ny studie. Urbaniseringen pekas ut som en av orsakerna, och en av konsekvenserna är att allt fler människor inte får de hälsofördelar som naturupplevelser ger. Ungdomar berättar om varför de påverkas negativt av att vara i…
Simuleringar är komplement och ska inte ersätta laborationer. Det framhåller Fredrik Holmelin, forskningsingenjör vid Göteborgs universitet. I en ny studie har han undersökt hur bra gymnasieelever lär sig kemi med hjälp av datorsimuleringar jämfört med vanlig undervisning.
Anna-Clara Rönner har undersökt hur kunskap om infektionssjukdomar transformeras från källor utanför skolsystemet till den kunskap som presenteras och förstås i svenska klassrum på mellanstadiet.
Med hjälp av lek och fantasi kan förskolepedagoger undervisa barn om naturvetenskap. Det visar Anna Henrikssons avhandling om att integrera naturvetenskap och lek i förskolan.
Vi finner att bidraget tydligt har ökat lärartätheten bland skolhuvudmän med svag socioekonomisk elevsammansättning. Resultaten ger dock inget klart stöd för att denna resursförstärkning har lett till att skolhuvudmän med socioekonomiska utmaningar i genomsnitt har knappat in på övriga skolhuvudmän vad gäller resultat på nationella prov i svenska och matematik. (pdf)
Förskolebarn kan förstå frågor om kemi väldigt tidigt, och det är möjligt att skapa lärandesituationer som hjälper dem att närma sig dessa frågor på ett mer vetenskapligt sätt. Det visar Nikolaos Christodoulakis avhandling.
This study aimed to explore pupils’ experiences of being taught science subjects using outdoor learning, including the learning they achieved. The study took place during one school year and was conducted for pupils in grade 6 in a school on Sweden’s west coast.
Lekresponsiv undervisning i naturvetenskap kan bli en ny mötesplats där förskollärare och barn bidrar med olika saker: barnen står för leken, medan förskollärare kan koppla in ett planerat innehåll. Det visar Kristina Lunds avhandling.
Barn lär sig naturvetenskap genom att rita och prata med varandra om sina bilder, visar ny forskning. "Använd teckningarna, sätt inte in dem i en pärm", säger forskaren Sofie Areljung som uppmaning till alla lågstadielärare.