Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Musik"

Visar sida 7 av 11

Forskning och utveckling kategorier

Musiklärare, improvisera mera!

2020-04-07
Få lärare använder sig av improvisation i sin musikundervisning. Trots att fördelarna är många. Genom sin forskning hoppas Christina Larsson kunna bidra till att improvisationen får mer plats i klassrummen och på lärarutbildningarna.
Forskning och utveckling kategorier

“Kommer långt med fyra ackord”

2020-02-12
Som förstelärare i musik vill Paulo De Oliveira nyansera bilden av musik som ett färdighetsämne. "Eleverna kommer ju inte in i klassrummet som oskrivna blad, utan jag försöker nivåanpassa det vi gör".
Forskning och utveckling kategorier

Klassisk musik i klassrummet hyllas av eleverna

2019-10-11
En tredjeklass på Långmosseskolan i Gårdsten har haft besök av Göteborgs Symfoniker – dels återkommande i en musikapp som tagits fram för att ge studiero, men också i form av en exklusiv harpspelning. "Jag tycker att det är lugnare sedan vi började med det här. Innan var det lite snurrigt i huvudet", konstaterar eleven Sara…
Forskning och utveckling kategorier

Musiken ger mer lust att lära

2019-09-26
"Vi vill att elever som har det tufft i skolan ska få känna att de lyckas med något och hitta glädjen i ny kunskap", säger musikpedagog Per Nylén som ansvarar för ett låtskrivarprojekt på Sjöstadsskolan i Stockholm.
167811