Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Motivation/Grit"

Visar sida 18 av 37

Välj typ av innehåll inom kategori "Motivation/Grit":

Forskning och utveckling kategorier

Resultatinriktad individualisering i skolans inre arbete. En grundad teori om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner på grundskolans högstadium

2015-02-17
Det som lärare och elever lyfter vid till exempel utvecklingssamtal verkar inte vara undervisningens innehåll och hur det ska kunna planeras och bearbetas – utan intresset riktas mot eleven och planering och bearbetning av elevens individuella förbättring. Det skriver Gabriella Höstfält i sin avhandling, som handlar om grundskolans utvecklingssamtal, skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner.
Jeanette Dierks

Digitalt elevbibliotek väckte skrivlusten

2015-01-30
Att använda sig av en webbplattform för att publicera och dela elevers berättelser hade positiv inverkan på läs- och skrivförståelsen. Det visar ett gemensamt projekt på tre olika skolor i Nacka. "Eleverna är mer motiverade att skriva berättelser när de vet att fler ska läsa", säger läraren Jeannette Dierks.

Normativa aspekter av individers begreppsbildning. Hur gymnasieelever och studenter skapar och förhåller sig till idéer om genus och nation

2014-11-14
Hur gör gymnasieelever och studenter då de skapar en uppfattning om vad genus och nation är för något? Det har Jonas von Reybekiel Trostek forskat om, som med sin avhandling vill bidra till en ökad förståelse för individers begreppsbildning.

Från uppväxt till lärargärning. En livsberättelsestudie med åtta yrkeslärare på industritekniska programmet

2014-11-07
Yrkeslärare använder sig av olika strategier för att hjälpa eleverna att klara studierna, visar Hamid Asgharis doktorsavhandling. Det handlar bland annat om att vara en omtänksam vuxen för yrkeseleverna, att lära eleverna respekt och disciplin och att lära dem värdet av att kämpa.
117181937