Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Motivation/Grit"

Visar sida 16 av 37

Välj typ av innehåll inom kategori "Motivation/Grit":

"De förstod aldrig min historia". Unga vuxna med migrationsbakgrund om skolmisslyckande och övergångar mellan skola och arbete

2016-05-16
Skolmisslyckanden bland unga med migrationsbakgrund är komplexa processer som har med skola, familj och makt- och kapitalförhållanden att göra. Michael Lindblad har forskat i ämnet.

Hälsopromotion i skolan. Utvärdering av DISA - ett program för att förebygga depressiva symtom hos ungdomar.

2016-02-02
Syftet med Pernilla Garmys avhandling är att utvärdera DISA:s effektivitet avseende att minska depressiva symtom och förbättra självskattad hälsa hos ungdomar, undersöka vilka erfarenheter ungdomar och ledare har av DISA, samt belysa programmets kostnadseffektivitet.
Forskning och utveckling kategorier

Motivationer, attityder och moderna språk: En studie om elevers motivationsprocesser och attityder vid studier och lärande av moderna språk

2016-01-25
Språkvalet påverkas också av sociokulturellt grundade attityder som eleverna har, i synnerhet sådana som skapar närhet till språket eller visar på språkkunskapernas användbarhet. Erik Cardelús har i sin studie utforskat elevers motivationsprocesser och attityder vid studier och lärande av moderna språk.
Forskning och utveckling kategorier

”Det är halvidrott, kanske lite mer än halvidrott” Idrottsskolan som en praktik för formandet av idrottsbarndomar

2015-11-24
En del i att utveckla idrotten är att organisera idrottsskolor där barn under lekfulla former ska få prova på olika idrotter. Men det har saknats kunskap om hur barn upplever idrottsskolor. Peter Carlman vill med i sin avhandling fördjupa förståelsen för barns upplevelser av idrottsskolan.
Forskning och utveckling kategorier

Orchestrating mathematical whole-class discussions in the problem-solving classroom: Theorizing challenges and support for teachers

2015-11-24
Möjligheterna till givande helklassdiskussioner ökar om läraren tar hänsyn till potentialen för klassen att både argumentera och göra matematiska kopplingar. För att kunna hantera alla dessa utmaningar är det viktigt att läraren noggrant har tänkt igenom troliga elevlösningar innan lektionen, visar Maria Larssons forskning.
Forskning och utveckling kategorier

Mind the Gap. Ethnography about cultural reproduction of difference and disadvantage in urban education

2015-11-24
Osa Lundberg har i sin avhandling studerat hur sociala och kulturella skillnader konstrueras, framträder och utvärderas i det pedagogiska samtalet mellan lärare och elever i nionde klass. Studien belyser flera frågor, bland annat hur organisering och strukturer i den pedagogiska praktiken bidrar till social ojämlikhet och orättvisa.
115161737