Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Modersmål"

Visar sida 4 av 5

Välj typ av innehåll inom kategori "Modersmål":

Forskning och utveckling kategorier

Minoritetsspråkiga barns rätt till likvärdig undervisning – en utmaning för förskolan

2019-08-27
Flerspråkighet är fortfarande inte en del av förskolans övriga verksamhet. Det konstaterar Ellinor Skaremyr som visar att undervisning i förskolan inte är likvärdig vad gäller barns möjligheter att få utveckla språk, identitet och kulturell tillhörighet.

Språkliga loopar skapar förutsättningar för lärande

2019-08-26
Flerspråkiga elever lär sig naturvetenskap genom att röra sig mellan vardagligt och ämnesspecifikt språk, mellan modersmål och svenska. Genom att använda flera språkliga resurser skapas bättre förutsättningar för lärande, säger forskaren Annika Karlsson.
Forskning och utveckling kategorier

Rätten att utveckla sitt nationella minoritetsspråk

2019-02-21
Elever som tillhör de nationella minoriteterna har rätt att utveckla sitt minoritetsspråk även om det inte är ett levande språk i hemmet. Det är något olika regler som gäller i förskolan, grundskolan, specialskolan, sameskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan.
1 3 4 5