Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Modersmål"

Visar sida 3 av 5

Forskning och utveckling kategorier

Why we must celebrate each student's mother tongue

2020-10-21
Students should be encouraged to use their mother tongue in school and at home, writes Fulvia Galigani, a language and literature teacher at an international school in Italy. In this commentary, Galigani describes her school's approach to and celebration of students' linguistic identities, even asking them to teach an activity to peers in their native…
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Okänt modersmål

2019-12-05
Lågstadieläraren Karin har fått en nyanländ elev i klassen, som adopterats sent till Sverige. Det modersmål som man förmodade att eleven hade visade sig inte stämma. Detta berättar modersmålsläraren för Karin. Att modersmålet inte är identifierat gör att det därför är problematiskt att lära sig ett nytt språk. Det går inte heller att genomföra någon…

Den flerspråkiga matematikklassen – en möjlig integrationsarena

2019-12-02
Allt fler elever talar flera språk och har inte ett specifikt modersmål. Vad händer i ett matematikklassrum när svenska, tvåspråkiga och flerspråkiga elever ska förhålla sig till varandra och lära sig matte? Hur uppstår spänningar, hjälpsamhet och konkurrensförhållanden när eleverna möts i skolmatematiken? Det tas upp i en färsk avhandling som också utvecklar nya teoretiska/filosofiska…