Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Modersmål"

Visar sida 1 av 5

Välj typ av innehåll inom kategori "Modersmål":

Forskning och utveckling kategorier

Stärkt lärande när barns förstaspråk får ta plats

25 april
På förskolan Bergsgårdsgärdet 93 pågår ett praktiknära forskningsprojekt där man tar tillvara barnens och vårdnadshavararnas språk och erfarenheter för att utveckla pedagogiken. "Vi har lärt oss nya metoder för hur vi praktiskt kan jobba med barnens förstaspråk för att stärka både deras språkutveckling och självkänsla", säger förskolläraren Naima Zairovic.
Forskning och utveckling kategorier

Arabic heritage language education in Sweden: Opportunities and challenges

7 mars
In international comparisons, the Swedish heritage-language education (HLE) system is often described as being at the forefront of HLE in Europe. Following recent right-wing shifts in national politics, HLE has now come under threat. This article investigates the current state of HLE in Sweden, focussing on Arabic, through a survey of the literature, statistics on…

”Här ska vi lära oss svenska”: Svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet i grundskolan i Norrbotten

12 februari
Denna studie undersöker svensklärares uppfattningar om språklig heterogenitet. Finska, meänkieli och samiska är centrala språk i Norrbotten, och de har en längre historia än svenska bland talargrupper. Studien syftar till att bidra med kunskap om norrbottniska grundskollärares förhållningssätt till flerspråkighet. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Modersmålsundervisning

2024-02-08
Syftet med denna modul är att du som modersmålslärare ska ha ett material att utgå ifrån vid samtal med dina kollegor om vad som kan hjälpa till att främja elevers utveckling i modersmål. Utifrån aktuell forskning tar modulen upp olika aspekter som berör elevers språkutveckling, med konkreta förslag på hur modersmålslärare kan arbeta med olika…
1 2 5