Var sjätte barn, i skolåldern i Europa, är utsatt för nätmobbning enligt Högskolan i Gävle. En ny studie har just publicerats, som visar hur skolpersonal kan göra för att minska problemen med nätmobbning.
Mobiltelefonen och andra digitala verktyg kan på flera sätt vara en tillgång i slöjdundervisningen, visar en studie med elever i årskurs 9 och slöjdlärare.
Många scrollar på mobilen tills de somnar och direkt när de vaknar. Sömnforskaren Christian Benedict tycker inte att mobilen har i sovrummet att göra. Emelie Feurstein på högskolan i Kristianstad tycker annorlunda.
Ny teknik, som sociala medier, blir alltmer självklara inslag i barn- och ungdomsböcker. Men i böckerna framställs tekniken ofta som farlig.– Det är påtagligt att det finns en negativ bild av tekniken, säger forskaren Jakob Olsson vid Karlstads universitet.
Allt fler skolor inför nu mobilförbud. Men redan när barnen är små påverkas barnens hjärnor av mobilanvändning. Det kan vara avgörande för barnens språkutveckling, enligt hjärnforskaren Katarina Gospic.
Hur påverkas barns hjärnor av skärmar? Och vilka faktorer kan kopplas till ett problematiskt skärmanvändande i framtiden? Det är några av frågorna som nu studeras vid Barn- och babylab på Uppsala universitet.
Självklart höjer ett mobilförbud kunskapsnivån i skolan, menar politiker. Men alla är inte lika säkra på att det har just den effekten. Frågan är mer komplex än så, menar forskare.
Smartphones and technology influence students' attention even when devices are temporarily unavailable, according to Georgetown University professor Jeanine Turner. In this interview, she advocates for intentional approaches, collaborating with students on setting norms and recognizing the "competitive presence" that devices pose to meaningful dialogue in classrooms.
The aim of this study was to; (1) explore whether adolescents use technology as distraction from negative thoughts before sleep, (2) assess whether adolescents who perceive having a sleep problem use technology as distraction more compared to adolescents without sleep complaints, and (3) collect qualitative information about which devices and apps adolescents use as a distraction.