Skolkuratorer bör fokusera på att stärka elevers tilltro till sin egen förmåga samt på frågor kring skolprestationer och elevers stress kring skolarbetet. Det säger Victoria Lönnfjord som forskat om kopplingen mellan olika sociala påfrestningar och högstadieelevers psykiska ohälsa.
Marlene Bjärehed har med utgångspunkt i den socialkognitiva teorin studerat några av de individuella och kollektiva moraliska processer som är involverade i skolmobbning.
Bullying - both in person and online - dropped, according to national research from Boston University that looked at internet search data from March 2020 to February 2021. The findings showed searches related to bullying were 33% lower and cyberbullying searches were 27% lower than would have been expected based on trends.
Vetenskapsrådet tilldelar två forskningsprojekt inom forskningsområdet Innovativt lärande drygt 10 miljoner kronor. Det handlar om forskning om hur mobbning påverkar elevers studier och om hur läsandet gått från att utveckla oss som individer till att betraktas som en mätbar färdighet.
Mobbning är mindre förekommande i klasser där elever uppfattar att klasskamraterna tycker att mobbning är fel, att den som utsätts far illa och att de som mobbar inte kan skylla ifrån sig. Det visar en studie från Linköpings universitet.
Artificiell intelligens, AI, ska kunna användas i arbetet mot mobbning. Det är målet med ett nytt projekt. "Vi kan få en helt ny möjlighet att använda samlade kunskaper och agera snabbt för barnens bästa", säger Björn Johansson, forskare som leder den vetenskapliga delen av projektet som fått 1,9 miljoner kronor av Vinnova.
I alla kommuner utom en har elever utbildats i cybersäkerhet. Nu går projektet ”Är du säker?” vidare med målet att trygghet på nätet och kunskap om digital teknik ska bli en del av alla skolämnen.
Skollagen om kränkningar tolkas på ett sätt av rektorer och ett annat av Skolinspektionen. Maria Refors Legge belyser i sin avhandling en rad otydligheter om skolans juridiska ansvar mot kränkande behandling.
For ungdom med mindre gode relasjoner til skole og foreldre var det å ha blitt seksuelt trakassert forbundet med flere depressive symptomer, skriver forskerne.
Mobbning måste förstås som ett socialt sammanflätat fenomen där skolans sociala kontext har betydelse för vad som anses och värderas som normalt eller annorlunda. Det menar Joakim Strindberg som forskat om mellanstadieelevers erfarenheter av och reflektioner kring mobbning.
Lagens mål om nolltolerans mot kränkningar i skolan fungerar dåligt. För lärare och rektorer är lagen dessutom betungande då de måste anmäla allt som kan misstänkas vara kränkningar. Det visar Maria Refors Legge i sin doktorsavhandling.