Det talas mycket om lärarnas relationella kompetens, att kunna bygga relationer med sina elever. Men vi talar alldeles för lite om elevernas förmåga att bygga relationer med varandra, menar forskaren Mimmi Norgren Hansson. "Genom att stötta eleverna i deras vänskapsrelationer skulle vi kunna minska mobbningen".
Det talas mycket om lärarnas relationella kompetens, att kunna bygga relationer med sina elever. Men vi talar alldeles för lite om elevernas förmåga att bygga relationer med varandra, menar forskaren Mimmi Norgren Hansson.
Årets elevundersøkelse viser at totalt 10 prosent av elever opplever å bli utsatt for mobbing, at mobbing øker, og at skolens tiltak ofte ikke hjelper.
Det är viktigt för barn att få ingå i genuina vänskapsrelationer i skolan. En förståelse för det är viktig för att kunna motverka mobbning, enligt ny avhandling.
Vem som bryr sig och varför det är det som avgör om det uppfattas som äkta eller inte. Det visar en ny avhandling av Mimmi Norgren Hansson, vid Umeå universitet, som undersökt omsorg i vänskapsrelationer bland elever på mellanstadiet.
Nathaniel Oliver Iotti pekar i sin avhandling på vikten av att undersöka motivationsfaktorer för att förstå varför, när och hur elever kan försvara sina kamrater som utsätts för mobbning personligen eller på nätet.
Dagens sexualundervisning på högstadiet behöver breddas med fler representationer av funktionsvariationer, intersexuella variationer och asexualitet. Lärare behöver också välkomna oväntade inspel från eleverna i klassrumsundervisningen. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet.
Dagens sexualundervisning på högstadiet behöver breddas med fler representationer av funktionsvariationer, intersexuella variationer och asexualitet, visar en ny avhandling vid Umeå universitet.
Forskare vid Malmö universitet har tagit fram en verktygslåda som ska hjälpa skolor att hantera digitala aggressioner mot personal i sociala medier och på mejl.