Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Mobbning"

Visar sida 10 av 12

Forskning och utveckling kategorier

Pedagogiskt ledarskap med konflikter i fokus

2019-10-11
Det är inte enkelt för skolan idag att avgöra vad som är en konflikt eller en pågående mobbningssituation. En lärare ska leda ett kollektiv av olika individer och samtidigt ta hänsyn till den forskning som finns om konflikter och mobbning samt också den allt starkare juridifiering som skett i skolan. Skolan ska vila på vetenskaplig…
Forskning och utveckling kategorier

Ring lärarcoachen : Jargong & språkbruk

2019-08-29
Ingrid är högstadielärare och undrar hur man ska agera när det gäller verbala kränkningar och oönskad jargong bland eleverna. Hon är nyanställd på en skola där en hård jargong blivit kultur. Enligt Ingrids erfarenhet så har elever svårt att ens medge att de blir trakasserade eller kränkta. Hur bryter man den negativa kulturen och hur…

The Impact of Perceived Teacher Support on Anti-Immigrant Attitudes from Early to Late Adolescence

2019-06-04
Marta Miklikowskas studie visar att ungdomars sociala tillit ökar när de upplever att lärare är mer stödjande. Ökad social tillit leder till en minskning av negativa attityder mot invandrare.
Forskning och utveckling kategorier

Så kan skolan främja tolerans hos elever

2019-06-04
För att motverka fördomar och dess negativa konsekvenser såsom mobbing har Riksdagen gett skolan i uppdrag att främja tolerans. Men hur skolorna ska kunna utföra detta uppdrag är tyvärr mindre klart. Ny forskning från Umeå universitet visar att lärare kan främja tolerans och social tillit genom att vara ett stöd för sina elever.