Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Mobbning"

Visar sida 1 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Effects of educational disruption and changes in school context on children's mental health: Associations with school level disadvantage and individual bullying involvement

29 oktober
The main issue this paper addresses is how impactful a restricted school context can be on children's internalising, externalising and prosocial behaviours after a global disaster, especially for the most vulnerable (victims of bullying and those from schools with a high concentration of disadvantage).
Forskning och utveckling kategorier

Sexuella trakasserier bland unga: övergrepp kan trigga upprepningar

2 oktober
Att som tonåring en gång blivit sexuellt trakasserad av en jämnårig ökar risken för att det händer igen. Detta gäller lika mycket under fritidsaktiviteter som i skolan. Bättre insikter bland lärare, fritidsledare och andra vuxna kan öka chanserna att bryta mönstret tidigt. Det visar en studie från Göteborgs och Örebro universitet.

Fördjupad förståelse för åskådare kan förebygga mobbning

19 augusti
Det krävs många olika åtgärder för att motverka mobbning i skolan, visar en avhandling av Nathaniel Oliver Iotti. Bland annat är en uppfostran där föräldrarna uppmuntrar och stödjer barnen att själva reflektera och ta ställning, förbunden med de motivationsprofiler som fick åskådare att försvara den mobbade.
1213