Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Miljö"

Visar sida 5 av 8

Forskning och utveckling kategorier

Från jord till bord

2020-02-26
Årets hållbara förskola 2019, Kyrkhults förskola i Olofström, har förkovrat sig i hållbara ­odlingstekniker. Här berättar de själva om sina lasagne- och ­hydroponi-odlingar – visst är det inspirerande?
Forskning och utveckling kategorier

A preschool that brings children into public spaces: Onto-epistemological research methods of vocal strolls, metaphors, mappings and preschool displacements

2020-02-03
Christine Eriksson har undersökt huruvida det är möjligt att konstruera en förskola som kan möjliggöra för små barn att vara närvarande i, ta plats och skapa utrymme i offentliga rum, som gator, bussar, tunnelbanetåg och gångtunnlar.

Att vistas i naturmiljö väcker intresse för biologisk mångfald

2020-01-22
Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Det riskerar att leda till en minskad förståelse för natur och miljö. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön. Det visar en avhandling vid Göteborgs…
Forskning och utveckling kategorier

Inspiration och stöd viktigt för förskolornas miljöarbete

2020-01-08
Monika Carlsson är utvecklingsledare på Förskoleförvaltningen med inriktningen att arbeta med hållbar utveckling. Här svarar hon på frågor från Beata Modigh, utvecklingsledare på avdelningen Verksamhetsstyrning och utveckling. Frågorna handlar bland annat om hur stadens förskolor arbetar med hållbarhet och vilket stöd som finns för att skapa likvärdiga förutsättningar.

Lärare splittrade kring klimatstrejken

2019-11-29
Delar av landets skolor ger eleverna ledigt för att kunna delta i ”Skolstrejk för klimatet”, på andra har elever tvingats strejka från skolan, alltså uteblivit utan att få ledigt. En studie vid Jönköping University visar att svenska lärare är splittrade i synen på om elever ska ges ledigt eller ej för att demonstrera.
14568