Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Miljö"

Visar sida 5 av 9

Contingency and transformation. Teachers’ and students’ experiences of a climate council school project

2020-09-17
This paper presents a case study of a Climate Council School project within education for sustainable development (ESD). Students and their teachers from grade 9 and upper secondary school took part in this project when working on finding sustainable visions and solutions for their city in 2030. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Från jord till bord

2020-02-26
Årets hållbara förskola 2019, Kyrkhults förskola i Olofström, har förkovrat sig i hållbara ­odlingstekniker. Här berättar de själva om sina lasagne- och ­hydroponi-odlingar – visst är det inspirerande?
Forskning och utveckling kategorier

A preschool that brings children into public spaces: Onto-epistemological research methods of vocal strolls, metaphors, mappings and preschool displacements

2020-02-03
Christine Eriksson har undersökt huruvida det är möjligt att konstruera en förskola som kan möjliggöra för små barn att vara närvarande i, ta plats och skapa utrymme i offentliga rum, som gator, bussar, tunnelbanetåg och gångtunnlar.

Att vistas i naturmiljö väcker intresse för biologisk mångfald

2020-01-22
Barn och unga vistas allt mindre i naturmiljöer. Det riskerar att leda till en minskad förståelse för natur och miljö. Men elever som med egna sinnen får upptäcka och bekanta sig med träd och växter i en autentisk miljö utvecklar förståelse för biologisk mångfald och människans påverkan på miljön. Det visar en avhandling vid Göteborgs…
Forskning och utveckling kategorier

Inspiration och stöd viktigt för förskolornas miljöarbete

2020-01-08
Monika Carlsson är utvecklingsledare på Förskoleförvaltningen med inriktningen att arbeta med hållbar utveckling. Här svarar hon på frågor från Beata Modigh, utvecklingsledare på avdelningen Verksamhetsstyrning och utveckling. Frågorna handlar bland annat om hur stadens förskolor arbetar med hållbarhet och vilket stöd som finns för att skapa likvärdiga förutsättningar.
14569