Förskolemiljön håller på att förändras. Naturliga grönytor försvinner, barngrupperna växer och byggnadskomplexen likaså. Vad betyder det för barns hälsa, för deras relationer med varandra och förhållandet till naturen? Det undersöker Annika Manni och hennes forskargrupp tillsammans med storförskolor i Umeå kommun.
Denna studie har som syfte att undersöka vilka kunskaper och erfarenheter som förskollärare lyfter fram i samtal kring förskolebarns utforskande av väder och klimat som naturvetenskapliga fenomen.
Denna artikel sätter fenomenet skolstrejk för klimatet i kontakt med Arendts idéer om politik, handlande och tänkande. Det föreslås i artikeln att skolstrejk för klimatet kan ses som dels krav på handlande (från andra, i detta fall vuxna och politiker), dels handlande i sig.
The children and young people of today are growing up in uncertain times as the effects of global climate change begin to permeate their everyday lives and communities. At the same time, these young people are often positioned as the next generation of leaders who will potentially overcome the legacies of climate and environmental inaction.
Developing an understanding of the importance of living more sustainably and possessing an awareness of the interconnectedness of our world is no doubt the greatest educational challenge of our time. Yet the solutions need not be as challenging as we fear and could indeed be much simpler than we think.
Allt fler unga, och studenter, har klimatångest. Oleksandra Khalaim forskar på ämnet vid Uppsala universitet. "Det är bevisat att klimatångest bland unga människor är ett problem," säger hon.
Med afsæt i et design-based research projekt og længerevarende observationer af børns leg i skolen udvikler denne artikel begrebet om legeorden og et økologisk forståelsesperspektiv, der ser samspil, sammenhæng og helhedsorientering som centrale værdier for blikket på leg i skolen. Gennem konkrete empiriske nedslag viser artiklen, hvordan leg i skolen etableres og vedligeholdes, og hvordan skolens samspil er med leg.
Trängseln i barns utemiljö ökar, vilket påverkar hälsa, lek, lärande och behov av natur negativt. Men från ett landskapslaboratorium i Alnarp leder forskaren Fredrika Mårtensson en motståndsrörelse.
Feedback from students at the end of a unit on climate change spurred an adjusted approach to the topic going forward, writes teacher Cesar Martin Moreno, who began incorporating local historical data into student projects.