”I rapporten syns det tydligt att barn drabbas mer och mer av klimatförändringarna” säger Karin Neuhaus, generalsekreterare Astma- och allergiförbundet.
Ska undervisning i friluftsliv vara fysiskt utmanande eller ett rofyllt naturnära möte? Undervisningen i friluftsliv befinner sig i ett spänningsfält mellan idrottsliga värden och friluftslivets värden, visar Karin Sjödins avhandling.
Hur får vi skolan att fungera för elever med NPF? Den frågan ledde till ett förändrat arbetssätt och ändringar i den fysiska miljön på Sätra skola. Men framför allt började lärarna prata om eleverna på ett annat sätt.
Ph.d.-studerende Nadia Raphael Rathje mener, at bæredygtig skolepraksis kan ses som en grundsten på linje med skolens opgave om demokratisk dannelse. Hendes casestudier viser, hvordan pædagogik og didaktik kan bidrage til en grøn omstilling.
Många barn och unga ser dystert på framtiden enligt rapporter i bland annat Ungdomsbarometern. Nu visar forskning att om elever får använda sin fantasi för att skriva egna fiktiva ljusa framtidsberättelser så utvecklas förmågan att se flera olika framtidsmöjligheter. De unga kan då uppleva ökat hopp och så kallat agentskap, det vill säga känslan av att själv…
Eric Cardeliús har läst två nyligen utgivna böcker om skolvåld: "Brottplats: skolan. Vittnesmål från en pågående kris", samt "Det finns inga omöjliga skolor. Att vända en skola från kaos till framgång".
Förskolemiljön håller på att förändras. Naturliga grönytor försvinner, barngrupperna växer och byggnadskomplexen likaså. Vad betyder det för barns hälsa, för deras relationer med varandra och förhållandet till naturen? Det undersöker Annika Manni och hennes forskargrupp tillsammans med storförskolor i Umeå kommun.
Denna studie har som syfte att undersöka vilka kunskaper och erfarenheter som förskollärare lyfter fram i samtal kring förskolebarns utforskande av väder och klimat som naturvetenskapliga fenomen.